Torkuttaminen ja aamukahvi - 7 tapaa, jotka pilaavat päiväsi

Päivän sujumisen kannalta sillä on merkitystä, miten aamunsa aloittaa. Business Insider on koonnut eri lähteistä seitsemän huonoa tapaa aamun aloittamiseen, joista kannattaisi päästä eroon.

1. Fiilispohjalta päivään

Ihminen kaipaa rutiineja, sillä tahdonvoimalla on rajansa. Älä tuhlaa voimia taisteluun heräämisestä, vaan luo itsellesi rutiinit, joita noudattamalla aamut sujuvat automaattisesti. Näin energiaa säästyy asioihin, joiden ääressä mieltään joutuu todella vaivaamaan. Jos heräät joka aamu vailla suunnitelmaa ja aikataulua, saatat helpommin päätyä lojumaan koko päivän toimettomana.

2. Torkuttaminen

Uniasiantuntijoiden mukaan torkuttaminen on huono valinta. Muutaman minuutin lisäunet eivät välttämättä teekään pirteämmäksi vaan päin vastoin.

Torkuttamisesta pääsee helposti eroon: vie herätyskellosi niin kauas sängystä, että sinun on pakko nousta ylös sammuttaaksesi se. Sängystä nouseminen ei tietenkään tee torkuttamista mahdottomaksi, mutta ainakin sitä joutuu harkitsemaan tarkemmin.

3. Keho käpertyneenä

Herätessään saattaa huomata nukkuneensa hyvinkin erikoisessa asennossa. Jos tapanasi on nukkua sikiöasennossa tai muuten vain tiukassa mytyssä, kannattaa aamu aloittaa venyttelemällä. Kehoa kannattaa herätellä venyttelemällä jo sängyssä. Se saa voimaan hyvin ja virkistää.

4. Valmistautuminen hämärässä

Pimeys kertoo keholle, että on vielä yö. Siksi herätessä kannattaa sytytellä valoja päälle tai avata sälekaihtimet. Hiljalleen kirkastuva herätysvalo totuttaa valoon, jos kirkkaat valot tuntuvat liian rajuilta heti aamusta.

5. Sähköpostien lukeminen

Luetko sähköpostit puhelimestasi jo ennen kuin olet noussut sängystäkään? Aamua ei kannata aloittaa sähköpostia selaamalla, sillä viestien ääreen saattaa jäädä jumiin. Sähköpostien nopea vilkaisu saattaa johtaa vastausten laatimisurakkaan. Ja voi kai aamunsa aloittaa lempeämminkin kuin työasioita pyörittelemällä.

6. Sänky petaamatta

Asiantuntijan mukaan sängyn petaaminen on yksi niistä hyvistä rutiineista, jotka johtavat pitkin päivää muihin hyviin rutiineihin. Muista kuitenkin, että sängyn kannattaa antaa tuulettua hetken aikaa ennen kuin sen petaa, jotta kehon tuottama lämpö ja kosteus haihtuvat sängystä.

7. Aikainen aamukahvi

Monelle kahvi on yksi aamun ensimmäisistä ajatuksista. Kahvia ei kuitenkaan kannattaisi juoda kovin aikaisin aamulla, sillä se hidastaa kortisolin tuotantoa. Kortisolia kutsutaan stressihormoniksi, mutta ihminen tarvitsee sitä, jotta ei vaivu apatiaan ja ärtyneisyyteen, ja jotta energiaa riittää. Paras aika hörpätä ensimmäinen kahvikupillinen on vasta aamulla puoli kymmenen jälkeen.

Mitä olet mieltä aamuneuvoista? Lähteekö päivä käyntiin ilman kahvia? Meneekö päivä pilalle petaamattoman sängyn tai torkuttamisen takia?

Lähde:

Business Insider

 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.