Ei oppitunteja, vaan kriittistä ajattelua – Täysin erilainen kouluviikko

– MOK-viikko on hyvää vaihtelua tavalliseen kouluarkeen, kertoo 14-vuotias Josefiina Korteniemi.

Hän osallistui lokakuussa Minna Canthin koulun MOK-viikko-hankkeeseen muiden oppilaiden kanssa.

– Ryhmätyön tekeminen oli hauskaa. Erityisesti pidin siitä, että oppilaat saivat itse valita aiheen kiinnostuksensa mukaan.

MOK-viikko on opetussuunnitelman mukainen, laaja-alaista oppimateriaalia hyödyntävä viikko, jonka avulla oppilaita yritetään saada yhteen käsittelemään ennalta määrättyä aihetta. Viikon tavoitteena on oppia uutta oppimiskokonaisuuden aiheesta, minkä lisäksi harjoitellaan ryhmässä työskentelyä, vastuun ottamista, itsestä huolehtimista ja kriittistä ajattelua.

Tänä vuonna viikon aihe on ollut Terve Elämä. Viikkoa ennen on tutkittu omaa elämää esimerkiksi tekemällä video aiheesta My day (Minun päiväni). Sen pohjalta on tehty työ, joka liittyy viikon aiheeseen. Oleellinen osa on ollut miettiä työn toteutusta ja dokumentointia.

MOK-viikon aikana oppilaat ovat valmistaneet esityksen valitsemastaan aiheesta. Viikon aikana ei ole normaaleja oppitunteja.

Terve Elämä -projektin lisäksi koululla järjestettiin myös Kiva kaveri -toimintaa, jolla keskitytään parantamaan luokkien hyvinvointia ja yhteishenkeä toiminnallisten tehtävien avulla. Lisäksi Minna Canthin koulun oppilaat tekivät MOK-viikkonsa liikuntapäivänä muun muassa liikunta-aktiviteettejä Kuopio-hallilla, ja Savon ammattiopisto Sakky järjesti 8.- ja 9.-luokkalaisille toiminnallisia työpajaoja sosiaali- ja terveysalasta ja hyvinvointiteknologiasta.

Loppuviikosta luokat esittelivät monipäiväisiä töitään toiselle luokalle, jonka oppilaat antoivat parannusehdotuksia.

– Pidän MOK-viikosta paljon. Varsinkin työn tekeminen ja rennompi toiminta, kuten pelit ja Kiva kaveri -tunnit ovat olleet suosikkejani viikon aikana. Olen oppinut erityisesti ryhmäni aiheesta, mielenterveydestä, Elle Luokkala, 14, kertoo.

MOK-teemaisia tapahtumia on järjestetty kaikissa Kuopion kouluissa syksyn aikana. Saman kaltaista viikkoa järjestetään myös muualla Suomessa. Jokainen koulu saa päättää, millä tavalla teemaa haluaa itse hyödyntää.

Oppilaat ovat kokeneet toiminnan olevan hyväksi.

– Tunnit ovat mielenkiintoisia. On hyvä, että oppilaiden annetaan opiskella aiheitansa itse, koska se on hauskempaa kuin opettajan johdolla. Välillä kuitenkin tuntuu, että oppilaille annetaan liikaa vapauksia ja heidän keskittymisensä herpaantuessa työn tekemisestä ei tule mitään, Luokkala miettii.

Kirjoittajat ovat Savon Sanomien nuorten toimituksen jäseniä.

MOK-viikko

Mistä on kyse?

MOK-viikko, eli tuttavallisemmin projektioppimisviikko, on viikko, jolloin oppilaat opiskelevat laaja-alaisesti jotakin tiettyä aihetta.

Viikon tavoitteena on oppia ymmärtämään päätettyä aihetta, ja tutkia sitä itsenäisesti pienissä ryhmissä.

MOK-viikon aikana ei ole normaaleja oppitunteja. Sen sijaan tunnit käytetään ryhmätöiden tekemiseen.

Työtä tehdessä oppii kriittistä ajattelua, teknologian käyttämistä ja vastuun ottamista.

Kuopiossa MOK-viikon aihe on ollut Terve Elämä. Muissa kunnissa oppimisviikkojen aiheita ovat muun muassa ilmastonmuutos, sääilmiöt, vaikuttaminen, arjen automatisaatio ja vuorovaikutustaidot.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.