Katseet seuraavaksi Intiaan

Vaurastuva Intia on Aasian ohella toinen yli miljardin ihmisen markkina-alue, jossa maantiede on Finnairin puolella. Lyhin reitti Intiasta Pohjois-Amerikkaan kulkee Helsingin kautta. Välilasku Suomessa jakaisi matkan lentotaloudellisesti järkevään kahteen 7-8 tunnin osuuteen.

Yhtiöllä on reitit Delhiin ja Mumbaihin.

- Intia on mahdollisuus, mutta asian hyödyntäminen voisi olla ohjelmassa vasta noin 2014, jolloin meillä on uudet Airbus 350 -koneet. Ellei EU ammu omien yhtiöiden siipeen päästökauppapolitiikallaan, Finnairin toimitusjohtaja Jukka Hienonen miettii.

Yhä kansainvälisempi Suomalaisen lentoyhtiön katseet on vahvasti maailman metropoleissa. Siitä kertoo sekin, että Soulin medialennon 17 osanottajasta vain kolme oli Suomesta. Loput olivat Venäjältä, Pohjoismaista ja Keski-Euroopasta.

- Kotimaan reitistön Finnair pitää kattavana, mutta kohteiden pitää olla kannattavia. Ongelma on, ettei kotimaan markkina kasva, sanoo Hienonen, joka Jyväskylässä kasvaneena ja Nilsiän Tahkolla lomailevana vakuuttaa olevansa "maakuntien mies".

Finnair haluaisi tuplata Moskovan ja Pietarin vuoronsa, mutta venäläisillä palaa punainen valo.

Ilmastohuoli valtiksi Sen sijaan Siperian porteille Jekaterinburgiin yhtiö aloittaa lennot syksyllä. Liikematkustajien lisäksi sekin palvelee turisteja, jotka haluavat syvemmälle Venäjään nopeammin kuin junalla.

Finnairin markkinavaltiksi on noussut myös maailman kasvava ilmastohuoli. Yhtiöllä on yksi moderneimmista kalustoista - eli vähäpäästöisimmistä.

Öljyn hinta on kuitenkin se peikko, joka saattaa pudottaa monta lentoyhtiötä markkinataivaalta. Finnairkin antoi viime viikolla tulosvaroituksen. Tämän vuoden polttoainekustannukset nousevat yli 600 miljoonaan euroon, eli 160 miljoonaa edellisvuodesta. Polttoaineen osuus on yli neljännes liikevaihdosta.