Matkailuala ei ole löytänyt naamakirjaa

Itä-Suomen yliopiston matkailualan opetus- ja tutkimuslaitoksen eTourismProfiler-hankkeessa tehdyn tutkimuksen mukaan yksityiset suomalaiset majoitusyritykset eivät käytä sosiaalista mediaa verkkomarkkinoinnissaan juuri lainkaan.

Sen sijaan muualla Euroopassa yritykset ovat ottaneet suosittelusivustot ja uutiskirjeet jo laajasti käyttöön.

- Yrityksissä ei ole joko aikaa tai rahaa palkata työntekijää sosiaaliseen mediaan perehtymiseen ja käyttöönottoon. Toinen syy voi olla se, että yrittäjille ei ole konkretisoitunut, mitä käytännön hyötyä sosiaalisesta mediasta voisi olla, arvioi suunnittelija Juho Pesonen Itä-Suomen yliopistosta.

Hän huomauttaa, että sosiaalisessa mediassa asiakkaat toimivat yrityksen mainostajina. Varsinaisia maksettuja mainoksia tulvii verkossa niin paljon, että moni on oppinut suodattamaan ne pois silmistä.

- Sillä on aivan toisenlainen vaikutus, kun kaveri kehuu, että olipa mahtava viikonloppu tässä majoitusyrityksessä, Pesonen uskoo.

Pesonen muistuttaa, että jos yritys lähtee sosiaaliseen mediaan mukaan, siinä on oltava aktiivisesti mukana. Sivuja pitää päivittää ja hoitaa tiiviisti.

- Jos asiakas pistää vaikka Facebookiin yrityksen sivuille, että petivaatteet olivat likaiset, eikä yritys vastaa siihen ollenkaan tai vastaa vasta kahden viikon päästä, se antaa vielä huonomman kuvan yrityksestä, kuin jos yritys ei olisi siellä ollenkaan. Toisaalta se antaa hyvän tilaisuuden muuttaa negatiivinen palvelukokemus positiiviseksi, Pesonen sanoo.