Moskova häviää Pietarille

Ensimmäisenä vastassa ovat valtavat liikenneruuhkat. Neljä kaistaa suuntaansa moottoritiellä ei riitä nielemään hurjaa automäärää, joka koostuu enimmäkseen länsimaalaisista citymaastureista ja tila-autoista

Ladoja ja Samaroitakin on vielä joukossa, mutta selvässä vähemmistössä. Kuorma-autot ovat vanhoja ja kuhmuisia.

Liikenneruuhkat eivät ajoitu tiettyihin aikoihin, vaan jonot seisovat lähes kaikkina valoisan tunteina. Ajomatka Moskovan laidalta toiselle saattaa kestää kahdeksan tuntia. Kotoa toimistolle, sieltä tehtaalle ja takaisin toimistolle ajavan johtajan työpäivästä voi kulua viisi tuntia autossa.

Kovasta liikenteestä huolimatta Moskovan ilma tuoksuu raikkaalta. Vain vanhat kuorma- ja linja-autot tuprauttavat kitkeriä päästöjä.

Keskustan kadut ovat hyvin siistejä. Tupakantumppeja ja sylkiklimppejä ei näy edes jalankulkutunneleissa. Myöskään puliukkoja ei ole.

- Ne on viety muualle, eräs paikallinen kertoo, mutta ei täsmennä tarkempaa paikkaa.

Pieni Punainen tori

Moskovan päänähtävyydet ovat Punainen tori, Kreml, Leninin mausoleumi ja Pyhän Vasilin katedraali. Kaikki sijaitsevat samalla alueella kaupungin ydinkeskustassa.

Vaikka Venäjällä on tottunut siihen, että kaikki on suurta, Punainen tori yllättää pienuudellaan. Sen pituus on 330 ja leveys 70 metriä.

Moskovan hallintorakennukset, joita Kremliksi kutsutaan, ovat korkean punaisen tiilimuurin takana. Punaiselle torille rakennuksista näkyvät lähinnä keltainen ylin ikkunarivi ja katot.

Moskovan arkkitehtuuri ei ole niin loistelias kuin Pietarin. Siinä missä Pietari on hämmästyttävä, ensikertalaiselle jopa ällistyttävä, Moskova ei loksauta leukoja.

Pietarin keskustassa palatsit ovat kortteleiden pituisia ja ikkunanpielet kullattuja. Moskovassa on vanhoja ja koristeellisia kivirakennuksia, mutta ne ovat paljon pienempiä kuin Pietarissa ja likaisenharmaita.

Seassa on kerrostaloja ja nykyaikaisia liikerakennuksia sekä kauppakeskuksia. Kaupungin ulkopuolella on tiheitä kerrostalometsiä, joissa talot ovat jopa 25-kerroksisia

Kielitaito tarpeen

Venäjän kielen taidosta on Moskovassa suurta hyötyä. Pelkkä aakkosten osaaminen auttaa lukemaan opaskylttejä ja kadunnimiä.

Sujuva englannin kielen taito ei ole nuorillekaan moskovalaisilla itsestäänselvyys.

Sheremetjovin nykyaikaisen lentokentän kansainvälisellä puolella nököttää lähtöportin vieressä matkamuistokioski. Myyjänä on venäläinen mummo, joka puhuu vain venäjää. Hän on ystävällinen, mutta venäjäksi.

Palvelu ravintoloissa ja kaupoissa ei edelleenkään ole ylitsevuotavan kohteliasta, mutta pieniä hymyjä ja reippautta on neuvostoajoista tullut hurjasti lisää.

Moskova on kallis kaupunki. Ruoka on karkeasti arvioituna noin kolmanneksen kalliimpaa kuin Suomessa. Kauppakeskukset ovat täynnä merkkiliikkeitä. Ymmärrettävästi venäläiset tulevat ostosmatkoille Suomen suuriin kaupunkeihin, koska luksustuotteiden hinnat Venäjällä ovat huikeita.

Moskova kuuluu niiden kaupunkien joukkoon, jotka on mukava nähdä kerran. Kaupungissa ei kuitenkaan ole mitään sellaista, joka houkuttelisi palaamaan.