Tomaattimehun salaisuus: Tämän takia ruoka maistuu erilaiselta lentokoneessa

Miksi matkustamoon ei saa ottaa erilaisia nesteitä? Miksi ikkuna"verhojen" pitää olla auki nousussa ja laskussa? Miksi lentoemännillä ei saa olla lävistyksiä...? Lentokonematkustamiseen liittyy monia seikkoja, joita matkustaja saattaa ihmetellä. Listasimme kahdeksan mielenkiintoista.

1 Miksi ruoka maistuu erilaiselta lentokoneessa?

Lentokoneen paineistus ja melutaso vaikuttavat makuaistiin. Paineistus aiheuttaa sen, että makuja on osittain vaikea maistaa. Sen takia lentokoneruoka tehdään tavallista suolaisemmaksi. Toisaalta jotkut maut, kuten umamia sisältävät maut, taas korostuvat ja maistuvat voimakkaammin. Tomaatin maku toimiikin lentokoneessa erinomaisesti, ja siksi esimerkiksi tomaattimehu on suosittua.

Myös melun on tutkittu vaikuttavan kykyymme maistaa eri makuja. Lentokoneaterioita suunniteltaessa pyritään huomioimaan monia asioita. Esimerkiksi matalasta ilmanpaineesta johtuen usein lentokoneruuassa on kastiketta, ettei se maistuisi liian kuivalta.

2 Miksi vauvanruuat saa ottaa lentokoneeseen käsimatkatavaroissa, mutta vaikkapa mehua ei?

Periaatteessa lentokoneen matkustamoon saa viedä kaikkia nesteitä, kun ne vain turvatarkastetaan. Nesteiden turvatarkastamiseen käytetään siihen erikseen suunniteltua analysaattoria. Nykyisin käytössä olevat analysaattorit ovat kuitenkin hitaita, joten kaikkien nesteiden analysointi aiheuttaisi lentoasemilla pitkiä jonoja ja viivästyksiä.

Siksi lentoasemat on tällä hetkellä velvoitettu analysoimaan ainoastaan tietynlaiset nesteet, kuten vauvanruuan, lääkkeet, erityisruokavalionesteet sekä vaihtomatkustajien tax-free nesteet, jotka on pakattu erityiseen tax-free pussiin.

Laitevalmistajat kehittävät kaiken aikaa uusia laitteita, joten tulevaisuudessa myös muiden nesteiden kuljettaminen tulee mahdolliseksi.

3 Miksi suksivoiteiden poistoaineet, fluoripitoiset suksivoiteet, lämmittimet tai lukkosulat ovat kiellettyjä?

Pääsääntöisesti matkustajat eivät saa kuljettaa tuotteita, jotka ovat helposti syttyviä, kuumenevat voimakkaasti tai muodostavat palaessaan myrkyllisiä kaasuja. Joitakin tuotteita voi kuitenkin kuljettaa lentorahtina Trafin Vaarallisten aineiden kuljetusta koskevien sääntöjen mukaan oikein pakattuna ja dokumentoituna.

Kuluttajalle kuljetusrajoituksista viitteitä antavat tuotteiden pakkauksessa olevat kemikaalien pakkausmerkinnät, kuten syttyvä, syövyttävä tai myrkyllinen. Tarkemmat tiedot löytyvät tuotteiden valmistajan laatimassa käyttöturvallisuustiedotteessa, joita on saatavissa myyjältä.

Jos epäilet, että kemikaali on vaarallinen, mutta et löydä pakkauksesta tietoa, ota yhteyttä lentoasemaan ennen matkaa.

4 Miksi käsimatkatavaroissa saa kuljettaa metallista, kiinteästi muovivarressa kiinni olevaa partaterää, pieniä kynsisaksia (terän enimmäispituus kuusi senttiä), neulepuikkoja ja virkkuukoukkuja?

Matkustamoon ei periaatteessa saa viedä esineitä, joilla voi vahingoittaa muita. Joitain pieniä esineitä kuitenkin sallitaan, ja ne on määritelty sen mukaan, millaista vahinkoa niillä voisi aiheuttaa.

Matkustusmukavuus on myös otettu huomioon. Esimerkiksi liikemiehet lentävät usein ilman ruumalaukkua, joten muovisen partahöylän kuljettamisen kieltäminen käsimatkatavarassa hankaloittaisi matkustusta. Muovin sisään hitsattuna leikkaava terä jää niin kapeaksi, ettei syvää haavaa saa aikaan. Sama koskee pieniä kynsisaksia, neulepuikkoja ja virkkuukoukkuja, jotka ovat verrannollisia esimerkiksi kyniin.

5 Miksi valot sammutetaan tai himmennetään lentokoneesta nousun ja laskun aikana?

Turvallisuussyistä. Himmennetyssä koneessa matkustajien silmät tottuvat vähäisempään valoon, ja ulkoinen ja sisäinen valaistus ovat lähempänä toisiaan. Mahdollisessa hätätapauksessa näkö olisi siten valmiiksi mukautunut ulkoiseen hämärämpään valoon. Jos matkustajat jouduttaisiin esimerkiksi evakuoimaan, aiheuttaisi nopea siirtyminen kirkkaista sisätiloista pimeään ulkoilmaan tilapäistä näön heikentymistä ja siten haittaisi matkustamohenkilöstön toimintaa.

6 Miksi ikkunoiden ”verhojen” täytyy olla auki nousun ja laskun aikana?

Ikkunasuojien avaaminen liittyy valaistusolosuhteiden lisäksi siihen, että koneen sisältä on nähtävä, mitä ulkopuolella tapahtuu. Mahdollisissa evakuointitilanteissa on esimerkiksi tarkistettava, miltä puolelta konetta se tehdään, ettei matkustamoa evakuoitaisi esimerkiksi suoraan tulipalokohtaan. On myös tärkeää, että pelastustilanteissa ulkopuoliset voivat nähdä koneen sisälle.

7 Miksi tarjottimen ja selkänojan pitää olla pystyssä nousun ja laskun aikana?

Että ne eivät estä liikkumista ja mahdollisessa evakuointitilanteessa ulospääsyä koneesta.

8 Miksi lentoemännillä ja stuerteilla ei saa olla esimerkiksi näkyviä hammaskoruja tai lävistyksiä?

Lentoyhtiöt määrittelevät itse matkustamomiehistön ulkonäköön tai olemukseen liittyvät asiat. Ne liittyvät enemmänkin yhtiön omaan imagoon, asiakaspalvelulliseen aspektiin ja matkustamomiehistön yhtenäiseen, siistiin ulkonäköön.

Esimerkiksi Finnairin virkapukuohjesäännöt pyrkivät huomioimaan eri kulttuurien käytännöt. Näkyvät tatuoinnit, lävistykset ja hammaskorut ovat kiellettyjä. Tatuointeja siis saa olla, mutta ne eivät saa näkyä virkapuvun alta. Monet muut verkostolentoyhtiöt noudattavat samaa periaatetta.

Lähteet: Liikenteen turvallisuusvirasto TraFin erityisasiantuntija Arja Pulliainen, Finnairin Viestinnästä tiedottaja Satu Haataja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.