Tuhlailu on pois muodista

Hotelleissa näkee harvinaisen hyvin, miten asenteet muuttuvat.

- Muistan hyvin sen ajan, jolloin ihmiset valittivat, miksei lakanoita vaihdeta joka päivä. Esitin yhdelle asiakkaalle vastakysymyksen, mitenkähän usein heillä kotona vaihdetaan lakanat, kertoo Kuopion Scandic-hotellin johtaja Liisa Vanhanen.

- Nykyään koetaan, että kolmen yön aikana ei missään tapauksessa saa vaihtaa lakanoita. Ajattelumalli on muuttunut.

Kuopion Scandic on yksi Suomen 26:sta Joutsenmerkin saaneesta hotellista ja toistaiseksi Savon ainoa lajissaan.

Merkin saaminen edellyttää ympäristöasioiden huomioimista laajasti kaikessa toiminnassa: energian ja veden käytössä, kulutustarvikkeiden, siivouskemikaalien ja elintarvikkeiden hankinnassa sekä sisustuksen ja kuljetuksien suunnittelussa.

Ei riitä, että hotelli hoitaa asiat itse oikein, sillä sitä edellytetään myös tavarantoimittajilta ja alihankkijoilta, kuten siivousyrityksiltä.

Paksu mappi Joutsenmerkin saaminen vaatii paljon työtä, sillä kaikesta pitää olla mustaa valkoisella. Hotellin ympäristövastaavalla, controller Merja Hasalla on edessään iso mapillinen papereita.

- Itsestään selvistäkin asioista on oltava todistus, esimerkiksi saunojen ohjaustavasta. Kellon ohjekirjasta piti olla kopio, jotta selviää, miten se toimii, kiinteistöhuollosta vastaava ISS:n huoltomies Timo Tapaninen kertoo.

Kuopion Scandicissa sauna lämmitetään nykyään aamulla vain pyynnöstä, koska käyttäjiä on yleensä vähän.

Hotelliasukas huomaa eron tavalliseen hotellin esimerkiksi huoneensa jäteastiasta. Jätteet kehotetaan lajittelemaan kolmeen osaan.

- Asiakkaat lajittelevat vähän vaihtelevasti. Itse yritämme tehdä vielä loppulajittelun, mutta jos asiakas on laittanut kaikki samaan, emme rupea niitä käsin tonkimaan, kertoo siivouksesta vastaava N-Cleanin kohde-esimies Eija Hyvärinen.

Pyyhe lattialle Toinen konkreettinen ja helppo tapa välttää ympäristökuormitusta on välttää pyyhkeiden pesettämistä. Monet muutkin kuin joutsenmerkityt hotellit neuvovat jo jättämään pyyhkeen lattialle, mikäli asiakas haluaa sen vaihtoon.

Hyvärisen mukaan harva pyyhe on lattialla, kun siivoojat tulevat huoneeseen. Toisaalta suurin osa yöpyjistäkin viipyy vain yhden yön.

Hotelli saa asiakkailta palautetta huoneisiin jätetyistä palautekorteista. Sen perusteella harva kokee mukavuuden kärsineen.

Satunnaisia ihmettelyjä on tullut kuitenkin siitä, miksi kylpyhuoneessa ei ole enää mattoa, ja lähinnä venäläiset uudenvuoden vieraat haluaisivat uima-altaan veden lämpimämmäksi kuin nykyinen 25 astetta. Joutsenmerkin ehdoissa sisäaltaan vesi määrätään alle 27-asteiseksi.

Noin puolet palautteen jättäneistä on noteerannut ympäristön huomioimisen positiivisesti.

- Luulen, että asiakkaat kyselisivät, onko pyyhkeiden vaihtaminen joka päivä ihan välttämätöntä tai huomauttaisivat, jos jätteitä ei lajiteltaisi, Hasa arvioi.

Pienet asiat voivat muuttua suuriksi, kun kokonainen hotelliketju päättää muuttaa toimintatapojaan. Ruotsalaislähtöinen Scandic tekee nykyään ravintoloiden kivennäisvedet itse hotelleissa.

- Eihän siinä ole mitään järkeä, että pullotettua vettä kuljetetaan maasta toiseen, Hasa huomauttaa.

Uudessa helpompaa Suurin vaikeus hotellin ympäristömerkinnän metsästyksessä oli se, että rakennus on otettu käyttöön jo 1987. Vanhan tekniikan pakottaminen uusien vaatimusten mukaiseksi vaati paljon työtä ja kekseliäisyyttä.

Esimerkiksi suihkut, hanat ja wc-pöntöt saatiin kuitenkin muutettua vähemmän kuluttaviksi 2003. Vedenkulutus yöpyjää kohden väheni vuodesta 2002 vuoteen 2004 yli viidenneksen.

- Teknisesti helpommalla päästiin esimerkiksi elokuussa 2007 avatussa Hiltonin luksushotellissa Helsinki-Vantaan lentoasemalla, koska rakennusmateriaalit, energiaratkaisut ja jätehuolto voitiin suunnitella alusta asti Joutsenmerkin vaatimusten mukaan, kertoo hotellinjohtaja Ari Arvonen.

Hilton Helsinki-Vantaan asiakkaista kaksi kolmasosaa on liike- ja kokousmatkailijoita ja ulkomaalaisia.

- Monessa yrityksessä ympäristöasiat ovat tärkeitä, ja niiden työntekijät käyttävät vain niitä hotelleja, jotka ovat ympäristömerkattuja. Se on aika vähäistä vielä, mutta siihen suuntaan ollaan menossa, Arvonen toteaa.

Lisätietoja: www.joutsenmerkki.fi, www.scandic-campaign.com/livereport, www.reilumatkailu.fi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Matkailu

Jylhiä liitukivikallioita, tunnelmallinen majakka ja keskiaikainen kivilinna – Dover tarjoaa silmänruokaa luonnosta ja historiasta kiinnostuneille

Lentomatkojen kompensointi on vielä harvinaista – Kompensaatiomaksuilla voi esimerkiksi tukea aurinkovoimaloita

Kolumni: Liian mukava lento – pelkääjän teki mieli takaisin

Sooloreissulla saa tehdä mitä haluaa – yksinmatkailijat Elina Puolakka ja Laura Sulkava vinkkaavat, mitä kannattaa varoa

Laita alusvaatteet ja lääkkeet käsimatkatavaroihin

Lontoon teattereissa voi loikata esimerkiksi Harry Potterin maailmaan – Suosituimpiin esityksiin kannattaa ostaa liput heti, kun ne tulevat myyntiin

Väki etsii nyt ventovieraista matkaseuraa – Sirkan ja Sirpan reissut ovat menneet hyvin, mutta he ovat kuulleet kauhutarinoita

Arvostettu brittilehti nimeää suomalaiskohteen maailman parhaimpien turistirysien joukkoon

Synkistä paikoista innostunut turisti käy katsomassa joukkohautoja ja hylättyjä kaupunkeja – "Olen koko aikuisikäni ollut kallellani synkkiin kohteisiin", Lenina, 57, sanoo

Eteläinen Afrikka on värikäs ja villi – eksoottiset linnut laulavat hiljaisuuden keskellä ja krokotiilit lepäilevät rantatöyräillä

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.