Abi, näin selviät ylioppilaskirjoituksista ilman nälkää

Ruokailujen suunnittelu on erityisen tärkeää ylioppilaskirjoituksiin valmistautumisessa. Mitä ottaa evääksi, kun kokeesta pitäisi suoriutua parhaalla mahdollisella tavalla mahdollisimman helposti ja käytännöllisesti?

Tässä vinkkejä ensi viikolla jatkuviin kirjoituksiin abiturientilta ja ravitsemusterapeutilta.

Abiturientin vinkit

Kuopion klassillisen lukion abiturientti Ada Suhonen on konkari kirjoitusten suhteen. Hän aloitti kirjoitusurakkansa keväällä 2015 terveystiedolla ja jatkoi kirjoituksia syksyllä 2015 kahdella muulla aineella. Edessä on vielä neljä koetta, joiden lisäksi Suhonen tekee yhden uusintakokeen.

Valmistautuminen kirjoituksiin alkaa ruuan osalta jo edellisenä päivänä.

– Edellisiltana olen syönyt normaalin iltaruoan ja iltapalan, Suhonen kertoo.

– Kirjoitusaamuna olen yleensä syönyt puuroa aamupalaksi, koska se pitää nälän loitolla pidempään kuin kevyempi aamupala.

Koetilanteeseen Suhonen aikoo ottaa eväikseen esimerkiksi nugetteja, riisipiirakoita ja valmiiksi pilkottuja hedelmiä.

– Lisäksi minulla on aina vesipullo. Joskus otan myös jotain pientä herkkua nopeaan verensokerin nostoon. Nämä ovat olleet toimivia eväsratkaisuja ainakin tähän asti.

Suhonen korostaa eväiden huolellisen valmistelun ja pakkauksen tärkeyttä. Aikaa ruokien nauttimiseen ei ole paljon, joten esimerkiksi hedelmien valmiiksi kuoriminen ja pilkkominen nopeuttavat syömistä kummasti.

Koesalin olosuhteet, eli jääkaapin ja lämmitysmahdollisuuksien uupuminen, kannattaa ottaa huomioon. Suhonen vinkkaa myös, että eväitä kannattaa varata tarpeeksi, ettei nälkä pääse yllättämään. Kuusi tuntia on pitkä aika viettää ilman ruokaa paikallaan istuen.

– Ruokaa minulla on ollut yleensä liikaa ja osa eväistä on lähestulkoon aina jäänyt syömättä.

Ravitsemusterapeutin vinkit

Kuopiossa ja Iisalmessa toimivan Ravitsemusterapia Lehmuksen ravitsemusterapeutti (TtM) Kati Laine suosittelee kiinnittämään huomiota ruokailuun jo kirjoituksia edeltävänä päivänä.

– Tärkeintä on huolehtia säännöllisestä syömisestä ja ruokien monipuolisuudesta, jotta viime hetken pänttäys pysyy päässä ja kirjoitustilanteessa jaksaa keskittyä, Laine neuvoo.

Eläinperäisten rasvojen sijasta hän suosittelee syötäväksi muun muassa kalaa, kasviöljyä, pähkinöitä ja siemeniä, koska ne sisältävät aivojen toiminnalle tärkeitä omega-3-rasvahappoja.

– Täysjyväviljatuotteita kannattaa myös sisällyttää kaikkiin aterioihin, sillä aivot tarvitsevat hiilihydraatteja energianlähteeksi.

Laine ei suosittele missään tapauksessa alkoholin juomista edellisenä iltana, sillä alkoholi heikentää unenlaatua ja seuraavan päivän vireystilaa.

Aamupalan tärkeys korostuu koepäivänä.

– Hyvä aamupala on mahdollisimman runsas, jotta kuuden tunnin kirjoitusurakasta selviää pelkkien eväiden varassa, eikä keskittyminen katoa mahan kurinaan.

Aamupalaksi voi nauttia esimerkiksi annoksen kaurapuuroa marjoilla, ruisleipäviipaleita margariinilla, vähärasvaisella juustolla, kalkkunaleikkeellä ja kasviksilla sekä purkillisen maustamatonta rahkaa hedelmäpaloilla.

Eväiksi kirjoitustilanteeseen Laine suosittelee hyvin säilyviä ruokia, mutta ei sokerisia ruokia tai juomia tai suolaisia naposteltavia. Hyviä vaihtoehtoja ovat muun muassa rusinat, hedelmät ja kasvikset, täysjyväiset voileivät ja vähäsokeriset välipalakeksit.

– Runsaan sokerinsaannin aiheuttamat verensokerin heilahtelut vaikeuttavat keskittymistä ja runsas suolankäyttö lisää juomista ja se taas vessassa juoksemista.

Juodakin kirjoituksissa täytyy.

– Paras juoma on hanavesi. Hapolliset juomat eivät ole kovin mahaystävällisiä, kun istutaan pitkään. Nestettä kannattaa nauttia pienissä erissä ja kohtuudella.

Laine suosittelee kahvin ja teen juomista samaan malliin kuin arkena.

Parhaan vireystilan takaa hyvin nukuttu yö.

– Energiajuomia en suosittele, sillä niiden antama hetkellinen virtapiikki aiheuttaa vain entistä raskaamman väsymyksen siinä vaiheessa, kun vastauksia pitäisi saada valmiiksi. Kannattaa huolehtia myös riittävästä juomisesta ennen kirjoituksia, sillä nestehukka voi aiheuttaa kognitiivisten toimintojen heikkenemistä.

Viimeisen vinkin kirjoitusten evästykseen Laine antaa erityisesti herkkävatsaisille:

– Kannattaa nauttia vain tuttuja ja mahalle sopivaksi todettuja ruokia ja juomia ennen kirjoituksia ja niiden aikana, jotta mahaa ei tarvitse kirjoittaessa miettiä.

Kirjoittaja kuuluu Savon Sanomien nuorten toimitukseen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.