Tutkimus: Näin korona on vaikuttanut 13–18-vuotiaiden mediankäyttöön

Yli 40 prosenttia nuorista seuraa uutisia aiempaa enemmän. Asia selviää Sanomalehtien Liiton teettämästä Nuorten mediankäyttö ja korona -tutkimuksesta, johon osallistui 517 iältään 13–18-vuotiasta vastaajaa.

Nuoret seuraavat uutisia enemmän ennen kaikkea suoraan jonkin median sivuilta, ja uutisista myös keskustellaan enemmän oman lähipiirin kanssa. Nuoret seuraavat tavallista aktiivisemmin iltapäivälehtiä, sanomalehtiä ja somessa jaettuja uutisia.

13–18-vuotiaat vastaajat kuitenkin kokevat, ettei koronauutisissa kuuluu riittävästi nuorten ääni. Lähes puolet ajatteleekin, että nuorten näkemyksiä tulisi kuulla enemmän. Vain 20 prosenttia vastaajista katsoo, että nuorten ääni kuuluu uutisissa riittävästi.

"Korona vaikuttaa voimakkaasti nuorten elämään ja on selkeästi ykköspuheenaihe nuorten keskinäisissä keskusteluissa. Nuoret haluavat aiheen katsomista myös nuorten näkökulmasta ja nuorten kuulemista asiantuntijoina", tähdentää Sanomalehtien Liiton mediakasvatusasiantuntija Hanna Romppainen.

Nuoret ovat kiinnostuneita ennen kaikkea sellaisista koronaan liittyvistä uutisista, joissa kerrottaisiin, miten tilanne voidaan ratkaista. He tahtovat myös kuulla perustietoa siitä, mistä koronapandemiassa on kyse. Myös tilanteen vaikutukset nuorten elämään ja paikalliset koronauutiset kiinnostavat nuoria.

Kyselyn toteutti Kantar TNS 21.–29.4.2020 web-kyselynä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Yrittäjien näkymät kirkastuneet: yhä useampi uskoo selviävänsä kriisistä, yhä harvemmalla edessä henkilöstövähennyksiä

Näkökulma: Hikeä pukkaa, kun miettii, mitä kaikkea tuoreet ylioppilaat ovat joutuneet kokemaan

Korona-aika muutti ostoskäyttäytymistä – puolet suomalaisista osti keväällä verkosta joitain tuotteita ensimmäistä kertaa