Veikko vastaa: Mitäs nyt, kun tankkasin väärin?

Päivää niin että paukahtaa, lukijat! Vai paukahtaneeko?

Pentti kertoo istuksineensa kahvilla huoltoasemalla, kun paikalle pölähti nainen, joka sanoi tankanneensa E85-polttoainetta bensa-autoonsa.

– Hän yritti meiltä kysellä, että mitä nyt tapahtuu, pystyykö autolla ajamaan. Joku viisas sanoi, että tankkaa tavallista bensaa, niin kyllä se kulkee eikä vahinkoa tapahdu, Pentti kertoo.

Mutta kuinka kävi, Pentti miettii. Huoliiko bensa-auto E85:n nikottelematta? Entä diesel?

Ensiarvaukseni on, ettei siinä ehkä ihan hullusti käynyt, ainakaan jos E85:ttä ei tankattu ihan täyttä säiliöllistä.

E85 on korkeaetanolinen seos, jossa etanolia, siis alkoholia, on 85 prosenttia. Loppu on bensiiniä. Perusbensassahan on nykyisin 5 tai 10 prosenttia etanolia.

Etanolia valmistetaan muun muassa elintarvikejätteestä, jolloin sen fossiiliset hiilidioksidipäästöt ovat huomattavasti vähäisemmät kuin bensiinin. E85 on myös tankkaajalle halvempaa kuin bensiini, mutta edullisuutta syö 10-30 prosenttia suurempi kulutus.

Etanolipolttoaine on tarkoitettu flexifuel-autoihin, joiden moottori ja polttoainejärjestelmä on suunniteltu ja säädetty erilaisten polttoaineiden käyttöön. Flexifuel-autoja on Suomessa vain nelisen tuhatta.

Tavalliselle bensa-autolle kertatankkaus ei todennäköisesti aiheuta vakavaa vahinkoa. Jotkut rohkeat ja mielestään säästeliäät ovat harrastaneet sitäkin, että tankkiin otetaan kymppi E85:ttä ja loppu tankista täytetään bensalla.

Väärä polttoaine voi kuitenkin aiheuttaa käyntihäiriöitä, jopa niin ettei auto käynnisty. Tehon aleneminen on toinen suora seuraus.

Eikä se niin ekologistakaan ole. Kun seos on laiha ja moottorin käyntilämpötila pielessä, epätäydellinen palaminen voi tuottaa enemmän päästöjä, etenkin typen oksideja.

Etanolilla on myös syövyttäviä ominaisuuksia. Pitemmällä ajalla se voi aiheuttaa korroosiota polttoanejärjestelmän putkistoissa ja tiivisteissä.

Dieselkoneelle etanoli voi olla vielä tuhoisampaa. Etanolin voiteluominaisuudet ovat vielä huonommat kuin bensiinin, joka sekin voi rikkoaa dieselin ruiskutuspumpun.

Lopuksi: tiesittehän että bensiinin oktaaniluku kertoo sen puristuskestävyydestä? Jos polttoaine kestää sitä huonosti ja syttyy liian aikaisin, moottori "nakuttaa". Oktaanin nimitys tulee iso-oktaanista, hiilivedystä joka sietää puristusta erittäin hyvin.

Lähetä kysymyksiä osoitteella Veikko Virtanen, Savon Sanomat/toimitus, PL 68, 70101 Kuopio tai sähköpostilla veikko.virtanen@savonsanomat.fi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Tiede

Veikko vastaa: Minne käy tuulten ja lintujen tie?

Säännöllinen kuntoilu vetreyttää ikääntyneiden aivoja

Tutkijatohtori on myös performanssitaiteilija – Rebekah Rousi, 42, on pitänyt 27 tunnin luentomaratoneja elinikäisestä oppimisesta

Hyvää pyyhepäivää! Vaan miksi sellainen on olemassa? Veikko vastaa

Ihminen juo, vaikka se on haitaksi – hyödyt saa heti ja riskit joskus myöhemmin, sanoo tutkijaprofessori Pia Mäkelä

Aamuryypyn voimin kirkkoon, ristiäisissä olutta, paloviina vei oikeuteen – 1600-luvulla alkoholi oli osa ihmisten päivää

Hämääntyykö GPS-laite mäestä, vai miksi se näyttää eri matkan kuin lenkkipolun viitta? Veikko vastaa

Korona inspiroi monenlaisia tilastointoilijoita – "Sosiaalisessa mediassa leviää pätevännäköistä soopaa, kun halutaan levittää omaa ideologiaa", arvioi tutkija

Veikko vastaa: Viekö tauti Belafonten banaanit?

Lain mukaan alle seitsenpäiväinen porsas voidaan kastroida ilman kivunlievitystä – "Onko tämä todella tarpeellista kärsimystä?" kysyy tutkijatohtori Visa Kurki

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.