100 000 tykkäystä päivässä ja varastettuja valokuvia - Facebook aikoo puuttua epäilyttävään toimintaan

Facebook aikoo puuttua palvelussa näkyviin mainoksiin tuotteista, joihin asiakkaat ovat ilmoittaneet olevansa "uskomattoman tyytymättömiä". Asiasta kertoo Buzzfeed-sivusto.

Sivusto julkaisi aiemmin tällä viikolla jutun, jossa se paljasti epäilyttävien verkkovaatekauppojen taustoja. Monet huijaavista verkkokaupoista ovat kiinalaisia, ja ne jäljittelevät nimellään ja logollaan jotakin tunnettua vaateketjua tai -verkkokauppaa, mutta tarjoavat tuotteita huomattavasti halvempaan hintaan.

Verkkokaupat käyttävät paljon kuvia, joihin niillä ei ole oikeuksia. Kiinalaisverkkokauppojen sivuilta on löytynyt esimerkiksi muotilehdistä, muista verkkokaupoista ja sosiaalisesta mediasta varastettuja valokuvia, joiden lähdettä ei ole ilmoitettu.

Kiinalaisyritykset ovat kukoistaneet varsinkin sosiaalisessa mediassa, vaikka niistä on tehty tuhansia valituksia pelkästään Yhdysvalloissa.

– Yksi tärkeimmistä tavoitteistamme Facebook-mainonnassa on esitellä käyttäjien kokemuksia, jotka ovat merkityksellisiä ja laadukkaita, Andrew Bosworth Facebookista kommentoi.

– Ymmärrämme asian vakavuuden ja otamme tämän asian tosissamme.

Buzzfeedin mukaan Facebook-ongelma ei koske vain mainostamista. Epäilyttävät vaatekaupat eivät käytännössä ota vastaan kriittistä palautetta sosiaalisessa mediassa, vaan negatiiviset kommentit poistetaan heti eikä niihin vastata. Joidenkin yritysten tykkääjien määrä palvelussa on saattanut kasvaa epäilyttävän paljon, esimerkiksi 100 000 ihmisellä, päivässä.

Huijausverkkokaupoista vaatteita tilanneet asiakkaat ovat joutuneet pettymään ankarasti. Postipaketista on paljastunut täysin erilainen tuote kuin se, jota verkkokaupassa myydään.

Tuotteen toimittamisessa on saattanut kestää hyvin kauan tai tuote ei ole koskaan tullut perille. Verkkokaupoilta on myös lähes mahdotonta saada rahojaan takaisin. Kaupat saattavat lupailla ilmaisia toimituksia ja pitkiä palautusaikoja, mutta ne eivät välttämättä pidä paikkaansa. Kiinalaisyrityksistä kirjoitettuihin arvosteluihinkaan ei parane luottaa, sillä yritykset kirjoittavat Buzzfeedin mukaan itse itsestään ylistäviä arvosteluja.

Sosiaalisessa mediassa on jo pitkään kiertänyt kuvia kammottavista ostoksista, joita asiakkaat ovat tällaisissa verkkokaupassa tehneet. Monet ovat julkaisseet tuotteen mainoskuvan ja kuvan todellisuudesta rinnakkain. Kiinalaisyritysten lähettämät tuotteet eivät ole välttämättä vastanneet miltään osin tuotekuvausta ja -kuvaa.

Lähteet:

Buzzfeed

Buzzfeed