Financial Times: Boeing asentaa ylimääräiset hälytysvalot kaikkiin 737 Max -koneisiin

Lentokonevalmistaja Boeing aikoo asentaa kaikkiin 737 Max -koneisiin varoitusvalot, jotka varoittavat ristiriitaisista anturitiedoista, kirjoittaa Financial Times. Tähän asti hälytysvalo on ollut lisävaruste.

Hälytysvalo syttyy, jos kaksi koneen nokan asentoa mittaavaa anturia antavat ristiriitaista tietoa. Hälytysvalo asennetaan sekä vanhoihin että uusiin koneisiin.

Kahden Boeing 737 Max 8 -koneen epäillään pudonneen, koska anturivirhe laukaisi uudentyyppisen lennonvakausjärjestelmän (MCAS), joka estää konetta sakkaamasta.

Ilmailualalla väitellään paljon siitä, kuinka paljon tietoa lentäjille voi näkyä, ennen kuin tietoa on liikaa. Esimerkiksi lentoyhtiö Norwegian ei lehden mukaan ole antanut asentaa anturivirheestä varoittavaa valoa 737 Max -koneisiinsa.

–  Boeingin mukaan kyseinen varoitusvalo ei olisi estänyt virheellisiä signaaleja Lion Air -koneen lentäjille, Norwegianin operatiivisen toiminnan johtaja Tomas Hesthammer sanoo Financial Timesille.

Tässä kuussa 153 ihmistä kuoli, kun Ethiopian Airlinesin Boeing 737 Max 8 -kone putosi pian nousunsa jälkeen. Viime vuoden lokakuussa Lion Airin sama lentokonemalli syöksyi Indonesiassa mereen, ja 189 ihmistä kuoli.

Boeing ei kommentoinut Financial Timesin tietoja.

Asiasta uutisoi Suomessa aiemmin Helsingin Sanomat.

Vapaalla ollut lentäjä pelasti koneen putoamiselta vain päivää ennen tuhoisaa lentoturmaa

Vapaalla ollut lentäjä pelasti Lion Airin Boeing 737 Max 8 -koneen maahansyöksyn vain päivää ennen kuin sama kone syöksyi Indonesiassa mereen tappaen 189 ihmistä, kertoo Bloomberg asiasta perillä oleviin lähteisiinsä viitaten. Onnettomuus tapahtui viime vuoden lokakuussa.

Kahden asiasta perillä olevan lähteen mukaan ohjaamossa matkustanut lentäjä oli tunnistanut ongelman ja kertonut lentohenkilöstölle, miten sen voi ratkaista.

Seuraavana päivänä samaa konetta lentänyt eri miehistö kohtasi saman ongelman, ja lentokone syöksyi pian nousunsa jälkeen Jaavanmereen.

Tässä kuussa 153 ihmistä kuoli, kun Ethiopian Airlinesin sama lentokonemalli putosi pian nousunsa jälkeen.

Lentoyhtiö ei kommentoi

Turmien syitä ei ole kerrottu, mutta syyksi on epäilty vikaa Boeingin konemallin turvajärjestelmässä, joka korjaa automaattisesti koneen kurssia ja voi painaa koneen nokkaa alaspäin.

Vapaalla ollut lentäjä oli neuvonut miehistön jäseniä sammuttamaan järjestelmän.

Sen sijaan seuraavana päivänä lähteneen lennon henkilökunta ei näyttänyt tietävän, miten ongelman voisi ratkaista. Reutersin kahden asiasta perillä olevan lähteen mukaan ohjaamon ääninauhojen perusteella henkilöstö oli vain minuutteja ennen koneen maahansyöksyä lukenut ohjekirjaa, jossa kerrotaan epätavallisiin hätätilanteisiin vastaamisesta.

Lion Airin tiedottaja on kieltäytynyt kommentoimasta vapaalla olleen lentäjän roolia.

Kumpikin turmakone nousi ilmaan kyseisen järjestelmän avulla ja putosi alas pian nousun jälkeen. Viranomaisten mukaan satelliittidata osoittaa, että koneiden käyttäytymisessä nousun aikana oli samankaltaisuutta muun muassa tempoilevan vauhdin ja lentokorkeuden vaihtelun osalta.

Indonesian onnettomuuden jälkeen Boeingia arvosteltiin siitä, että se ei ollut kouluttanut lentäjiä uuden turvajärjestelmän käyttöön eikä tiedottanut sen riskeistä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.