Hubble kuvasi syvää avaruutta: kuviin ilmaantui kutsumattomia vieraita

Yhdysvaltain avaruushallinnon Nasan Hubble-teleskooppi on syvän avaruuden kohteita kuvatessaan tallentanut otoksiinsa myös kutsumattomia vieraita.

Aurinkokunnassamme kiitävät asteroidit ovat jättäneet liikevanansa Hubblen ottamiin kuviin. Yksi kuva koostuu useista valotuksista, jonka johdosta saman asteroidin jättämä valoviiru on voinut tallentua kuvaan useita kertoja.

Osa Hubblen vahingossa kuvaamista asteroideista on niin himmeitä, ettei niitä ollut havaittu aiemmin.

Asteroidit ovat jättäneet kuviin kaarevia jälkiä niin sanotun parallaksi-ilmiön vuoksi. Hubblen kiertäessä Maata, asteroidi vaikuttaa liikkuvan kaarimaisella liikeradalla suhteessa huomattavan paljon kauempana taustalla oleviin tähtiin ja galakseihin.

Kuvassa havaittavat 20 valojuovaa ovat yhteensä seitsemän eri asteroidin jättämiä. Kuva: NASA, ESA, and B. Sunnquist and J. Mack (STScI)

Uusimmat

Ulkomaat

Lehti: Kiinan Sisä-Mongoliassa potilaalla havaittu paiserutto, myös toisella epäillään ruttoa

Tulipalo iranilaisessa ydinlaitoksessa aiheutti vakavaa vahinkoa tuotannolle – paloon liittyy epäilyjä räjähdyksestä ja ulkopuolisesta sabotaasista

Intiassa koronatartuntoja kolmanneksi eniten maailmassa – jopa hotelleja on jouduttu ottamaan potilaiden hoitoa varten

Ainakin neljäkymmentä ihmistä on kuollut rankkasateiden aiheuttamissa tulvissa ja mutavyöryissä Japanissa – yli puolta miljoonaa kehotettu evakuoitumaan

Kroatian istuva pääministeri julisti konservatiivipuolueensa voiton parlamenttivaaleissa

Yhdysvalloissa koronatartuntojen kovasta lisääntymisestä syytetään liian nopeaa rajoitusten purkua – Texasissa sairaaloiden pelätään ylikuormittuvan

Israel teki ilmaiskuja Gazaan vastaiskuna kaistaleelta ammuttuun rakettituleen

Tyypillisiä puheita Trumpille, epätyypillisiä presidentille: Trump suuntasi itsenäisyyspäivän puheensa ydinkannattajilleen, vaikka perinteisesti niillä on pyritty yhdistämään kansaa, tutkija arvioi

Järjestö: Välimereltä pelastetut 180 siirtolaista voivat rantautua Sisiliaan

CNN: Klubilla Etelä-Carolinassa ammuttu – useita ihmisiä viety sairaalaan

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.