Matkustaja-alusten turvallisuus tarkistetaan säännöllisesti, suomalaisasiantuntija kertoo

Risteilyalusten turvallisuutta ylläpidetään säännöllisin tarkastuksin ja harjoituksin, kertoo Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin asiantuntija.

–  Valtio, jonka lipun alla laiva purjehtii, tai sen valtuuttama luokituslaitos käy pääsääntöisesti kerran vuodessa tarkastamassa alukset, sanoo merenkulun johtava asiantuntija Ove Hagerlund.

Aluksilla käydään läpi niin laitteita, automatiikkaa kuin hengenpelastus- ja palosammutustarvikkeitakin. Matkustaja-alusten runko tarkastetaan noin viiden vuoden välein telakalla.

Lisäksi laivoilla harjoitellaan säännöllisesti toimintaa eri hätätilanteissa, kuten tulipalossa, evakuoinnissa ja tarvittaessa laivan jättämisessä.

–  Harjoitusten tarkoitus on saada asiat henkilökunnalle selkärankaan. Kun asiaa on riittävästi harjoiteltu, se tapahtuu rutiininomaisesti, Hagerlund sanoo.

Hagerlundin mukaan lähtökohtaisesti henkilökunta harjoittelee sitä, miten alus selviää hätätilanteesta omin avuin. Aluksilta kuitenkin löytyy eri maiden meripelastusviranomaisten yhteystiedot, joilta voi tarvittaessa pyytää apua.

Rahtialuksilla enemmän ongelmatilanteita

Risteilyalus Viking Skyn kaltaiset hätätilanteet merellä ovat melko harvinaisia, Hagerlund kertoo.

–  Etupäässä lastialuksille tapahtuu karilleajoja, pieniä vaurioita ja koneiden rikkoutumisia. Matkustaja-aluksilla onnettomuustilanteita tapahtuu vähemmän.

Viking Sky ajautui ongelmiin myrskytuulessa lähellä Keski-Norjan rannikon aluetta, jossa laivat ovat aiemminkin joutuneet hankaluuksiin. Hagerlund arvelee alustavasti, että ilman konehäiriöitä Viking Sky olisi selvinnyt matkastaan.

–  Kyllähän päällikkö on varmasti ajanut alueella ja laivayhtiö operoinut siellä, eli he osaavat arvioida kulloisetkin olosuhteet, Hagerlund pohtii.

–  Se jää nähtäväksi, oliko laivalla jotain teknistä ongelmaa tai vastaavaa, minkä takia ei olisi pitänyt lähteä matkaan. Sitähän ei voi tietää tässä vaiheessa.

Mikäli tutkimuksissa ilmenee jotain huolestuttavaa, Hagerlund olettaa, että varustamo reagoi siihen koko laivastossaan.

–  Jos yhtiöllä on useita aluksia, niin varmistetaan, että samaa vaaraa ei ole muilla laivoilla ja ehkäistään ennakolta mahdollisia havereita.

Suuronnettomuuksiin varautuminen "vakiotoimintaa"

Suomen merivartiostoissa suuronnettomuuksiin varautuminen on "vakiotoimintaa", kertoo Suomenlahden merivartioston komentaja Tom Hanén.

Suomessa toimii kaksi merivartiostoa, Suomenlahden ohella Länsi-Suomessa. Ne harjoittelevat vuosittain suuronnettomuustilanteita yhdessä muiden viranomaisten kanssa.

Toiminnan yksityiskohtia, kuten helikopterivinssausta, ihmisten etsintää vedestä ja pelastussukellusta harjoitellaan kaiken aikaa eri yksiköissä. Syy on sama kuin laivoilla tehtävissä harjoituksissa: rutiinin luominen.

–  Harjoittelemme jatkuvasti, sillä kun jotain sattuu, keli on yleensä kamala. Siksi pitää pysyä hyvässä terässä, Hanén toteaa.

Hanénin mukaan pahin onnettomuusskenaario olisi ison matkustajalaivan ja esimerkiksi öljytankkerin yhteentörmäys, joka aiheuttaisi vaaraa niin lukuisille ihmisille kuin ympäristöllekin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.