Nasa järjestää tiedotustilaisuuden: koskee uutta planeettalöydöstä

Yhdysvaltain avaruushallinto Nasa kertoo järjestävänsä tiedotustilaisuuden keskiviikkona. Tiedotustilaisuus näytetään suorana lähetyksenä Nasan verkkosivuilla keskiviikkona kello 20 alkaen Suomen aikaa.

Nasa paljastaa kertovansa tilaisuudessa eksoplaneettoja koskevista uusista löydöksistä. Tiedotustilaisuuteen osallistuu joukko tähtitieteilijöitä.

Tiedotustilaisuuden sisällöstä ei ole toistaiseksi tämän tarkempaa tietoa, mutta se saattaisi koskea esimerkiksi elinkelpoisen eksoplaneetan löytymistä.

Aurinkokuntamme ulkopuolisia planeettoja, eli niin sanottuja eksoplaneettoja on löydetty jo yli 2 300. Niistä joidenkin kymmenien tiedetään sijaitsevan elinkelpoisella vyöhykkeellä, eli elämälle suotuisalla etäisyydellä omasta tähdestään.

Esimerkiksi viime keväänä joukko tähtitieteilijöitä kertoi tutkimuksessaan uskovansa, että Lyyran tähdistön suunnalta löydetty planeetta Kepler-62f voi hyvin olla elinkelpoinen.

1 200 valovuoden päässä meistä sijaitseva Kepler-62f on noin 40 prosenttia Maapalloa suurempi. Planeetan elinkelpoisuutta tarkastelleen tutkimuksen johtaja Aomawa Shields Kalifornian yliopiston fysiikan ja tähtitieteen laitokselta kertoi viime toukokuussa planeetan koon viittaavan siihen, että se on mitä todennäköisemmin muodostunut kivestä. On myös täysin mahdollista, että sen pinnalla voi lainehtia valtameriä.

Kepler-62f kiertää Aurinkoa pienempää ja viileämpää emotähteään uloimpana samasta aurinkokunnasta löydetystä viidestä planeetasta.

Shields teki Journal Astrobiologyssä julkaistun tutkimuksen yhdessä viiden Washingtonin yliopiston tähtitieteilijän kanssa. Tutkijat tekivät planeetasta useita mallinnoksia ymmärtääkseen paremmin sen kaasukehän koostumusta ja pinnan lämpötilaa.

– Löysimme useita kaasukehän koostumuksia, jotka mahdollistavat riittävän lämpötilan nestemäisen veden esiintymiselle planeetan pinnalla. Se tekee siitä vahvan kandidaatin elinkelpoiseksi planeetaksi, Shields totesi.

Toinen merkittävä löydös viime ajoilta on ollut vain neljän valovuoden päässä meistä sijaitsevan Proxima Kentaurin ympärillä kiertävä planeetta. Proxima b:nä tunnetun planeetan on laskettu olevan noin Maapallon kokoinen ja se koostuu todennäköisesti kivestä.

Tutkijat ovat arvelleet, että Proxima b:n olosuhteet ovat lauhkeat. Se voisi mahdollistaa nestemäisen veden esiintymisen. Nestemäinen vesi on keskeinen elämän edellytys.