Nasan luotain tehnyt huiman löydön

Tähtitieteilijät ovat tehneet lupaavia planeettalöydöksiä Yhdysvaltain avaruushallinnon Nasan Kepler-avaruusteleskoopin avulla. Asiasta kertoo New Scientist.

Tutkijat ovat löytäneet Keplerin tuottamaa dataa analysoimalla 20 lupaavaa eksoplaneettaa, jotka saattaisivat olla elämälle suotuisia. Useat näistä planeetoista kiertävät oman aurinkomme kaltaista tähteä. Data on kerätty vuosina 2009-2013.

Yksi planeetta vaikuttaa erityisen lupaavalta. KOI-7923.01-nimellä kutsuttava planeetta on lähes tismalleen Maapallon kokoinen. Planeetta kiertää oman aurinkonsa ympäri 395 päivässä, joten vuosi siellä on vain hieman omaa vuottamme pidempi.

KOI-7923.01 kiertää aurinkoaan hieman etäämpänä kuin Maapallo kiertää Aurinkoa. Olosuhteet planeetalla ovat siis hivenen viileämmät kuin meillä, mutta tutkijoiden mukaan tämän ei pitäisi olla este esimerkiksi nestemäisen veden esiintymiselle. Planeetalla uskotaan olevan lämpimiä vyöhykkeitä enemmän tundramaisia olosuhteita.

Lokakuussa julkaistu tutkimus aiheesta löytyy täältä.

Eksoplaneettoja löytynyt jo tuhansia

Aurinkokuntamme ulkopuolisia planeettoja, eli niin sanottuja eksoplaneettoja on löydetty jo tuhansia. Vain murto-osan tiedetään sijaitsevan elinkelpoisella vyöhykkeellä, eli elämälle suotuisalla etäisyydellä omasta tähdestään.

Esimerkiksi viime vuonna joukko tähtitieteilijöitä kertoi tutkimuksessaan uskovansa, että Lyyran tähdistön suunnalta löydetty planeetta Kepler-62f voi hyvin olla elinkelpoinen.

1 200 valovuoden päässä meistä sijaitseva Kepler-62f on noin 40 prosenttia Maapalloa suurempi. Planeetan elinkelpoisuutta tarkastelleen tutkimuksen johtaja Aomawa Shields Kalifornian yliopiston fysiikan ja tähtitieteen laitokselta kertoi viime toukokuussa planeetan koon viittaavan siihen, että se on mitä todennäköisemmin muodostunut kivestä. On myös täysin mahdollista, että sen pinnalla voi lainehtia valtameriä.

Kepler-62f kiertää Aurinkoa pienempää ja viileämpää emotähteään uloimpana samasta aurinkokunnasta löydetystä viidestä planeetasta.

Shields teki Journal Astrobiologyssä julkaistun tutkimuksen yhdessä viiden Washingtonin yliopiston tähtitieteilijän kanssa. Tutkijat tekivät planeetasta useita mallinnoksia ymmärtääkseen paremmin sen kaasukehän koostumusta ja pinnan lämpötilaa.

– Löysimme useita kaasukehän koostumuksia, jotka mahdollistavat riittävän lämpötilan nestemäisen veden esiintymiselle planeetan pinnalla. Se tekee siitä vahvan kandidaatin elinkelpoiseksi planeetaksi, Shields totesi.

Toinen merkittävä löydös viime ajoilta on ollut vain neljän valovuoden päässä meistä sijaitsevan Proxima Kentaurin ympärillä kiertävä planeetta. Proxima b:nä tunnetun planeetan on laskettu olevan noin Maapallon kokoinen ja se koostuu todennäköisesti kivestä.

Tutkijat ovat arvelleet, että Proxima b:n olosuhteet ovat lauhkeat. Se voisi mahdollistaa nestemäisen veden esiintymisen. Nestemäinen vesi on keskeinen elämän edellytys.