Norjassa epäillään, onko moottoriteiden valaisemisessa mitään järkeä

Norjassa voidaan jatkossa rakentaa uudet moottoritiet pääosin ilman tievalaistusta.

Reunaehtojakin valottomuudelle on: Moottoritien pitää olla nelikaistainen ja sillä pitää olla keskikaide. Jatkossa valaistus tehdään vain silloin, kun kyseessä on erityisen vilkkaasti liikennöity uusi tie.

Moottoritieosuus E18:lla Arendalista Tvedestrandiin aiotaan tehdä valottomana.

Valaistuksen ei katsota parantavan liikenneturvallisuutta. Päinvastoin: autoilijat eivät keskity ajamiseen valaistuilla tiepätkillä.

Taloudellisia perusteitakin ajatukselle on: valottoman tien rakentaminen tulee paljon halvemmaksi kuin vastaavan valaistun tien teko. Lisäksi valaistuksesta aiheutuu käyttökuluja maailman tappiin. Sähkönkulutuksen vähentämisen katsotaan olevan ympäristöystävällistä.

Ajatuksen takana olevat toteavat, että Euroopassa moottoriteiden valaiseminen on poikkeus, ei pääsääntö.

Norjan autoliittoa vastaava järjestö (NAF, Norges Automobil-Forbund), jolla on 520 000 maksavaa jäsentä, epäilee ideaa:

– Olemme hyvin skeptisiä, emmekä näe, että tässä asiassa meidän pitäisi apinoida muiden maiden käytäntöjä, Inger Elisabeth Sagedal linjaa.

Sagedalin mukaan täyspimeän sijasta pitäisi ensiksi selvittää mahdollisuudet käyttää älyvalaistusta ja energiaa säästävää valaistustekniikkaa: esimerkiksi liiketunnistimien lisääminen valopylväisiin antaisi valoa sinne missä sitä milloinkin tarvittaisiin.

Norjan tievaltio rakensi Minnesundin ja Kolemoenin välisen tien valottomaksi. Valaistus on valtion tiesuunnitelmissa lähtökohtana, mutta säännöstä poiketaan aina kun valaistuksen ei uskota tuovan lisää turvallisuutta tarkastelussa olevalle tieosuudelle.

Lähde: NRK

 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.