Terveysturisti kilpailuttaa nähtävyyksiä

Konsultit arvioivat, että terveys- ja kauneusturismista tahkotaan tänä vuonna ainakin 100 miljardia dollaria maailmanlaajuisesti. Summan odotetaan nousevan 30 miljardia vuoteen 2015 mennessä.

Potilaat lentävät leikkausten hinnan ja laadun perässä ympäri maailmaa, mutta sairaalan valintaan vaikuttavat myös muut palvelut.

- Aasiasta tullaan Ateenaan, koska monet haluavat nähdä samalla Akropoliin kukkulan, sanoo kreikkalaisen sairaalakeskuksen markkinointijohtaja George Soras.

Meksiko houkuttelee varsinkin yhdysvaltalaisia potilaita. Thaimaa, Intia ja Malesia vetävät asiakkaita muualta Aasiasta, Euroopasta ja Yhdysvalloista.

Afrikkalaisten kerrotaan suuntaavan Ranskaan. Persianlahden maista matkustetaan ensisijaisesti Dubaihin, jota kutsutaan sheikkien sairaalavyöhykkeeksi. Myös Turkki yrittää houkutella arabiasiakkaita.

Suomessa on havaittu venäläisten kiinnostus terveysturismiin. Viimevuotisen selvityksen perusteella Suomen tarjontaa ei kuitenkaan tunneta kovin hyvin itänaapurissa. Puutetta on ryhdytty paikkaamaan nettiportaalilla, jossa suomalaissairaalat markkinoivat osaamistaan.