Turkin suurin mediatalo myydään Erdoganin tukijoukoille – "Sananvapauden pohjanoteeraus"

Turkissa maan suurinta mediataloa ollaan myymässä presidentti Recep Tayyip Erdogania lähellä olevalle suuryritykselle.

Riippumattomana pidetty Dogan Media omistaa Turkissa useita televisio- ja radiokanavia ja sanomalehtiä, muun muassa CNNTürk-televisiokanavan ja Turkin suurlevikkisimmän sanomalehden Hürriyetin.

Sen omistaja Dogan Holding ilmoitti eilen neuvottelevansa mediatoimintojensa myynnistä Demirören-konglomeraatille. Kauppasummaksi on tänään varmistunut noin 890 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria.

Turkissa on kyselty, miten Demirören-yhtiöllä on varaa ostaa Dogan Media. Turkin Forbes-lehden mukaan yhtiön omistaja Erdogan Demirören on Turkin 45. varakkain ihminen, jonka omaisuuden kokonaisarvo on 850 miljoonaa dollaria.

– Ei Demirörenillä ole näitä varoja. Mutta tämä voisi olla (presidentin) palatsin järjestämä operaatio, arvelee ekonomisti Mustafa Sönmez.

Kaupan jälkeen 90 prosenttia mediasta Erdoganin tukijoilla 

Mediatalon myynti on herättänyt Turkin journalistipiireissä laajaa huolta.

– Tämän yrityskaupan jälkeen noin 90 prosenttia Turkin mediasta on hallituksen määräysvallan alla, kommentoi asiaa uutistoimisto AFP:lle Dogan Mediassa pitkään työskennellyt toimittaja, joka ei halunnut puhua kaupasta omalla nimellään.

– Dogan Median myynti kertoo moniarvoisuuden puutteesta ja nollatoleranssista vastustajia kohtaan. Tämä on Turkin sananvapauden pohjanoteeraus.

Viime vuoden lopulla vankeudesta vapautunut turkkilainen kolumnisti Kadri Gürsel kommentoi mediatalon myyntiä Twitter-tilillään.

– Tällä valtavalla yritysostolla, joka sisältää Hürriyetin, Turkin mediateollisuus siirtyy presidentti Erdoganin suoran poliittisen kulttuurin alaiseksi, Gürsel arvioi.

– Turkin median kokoaminen yhteen käteen Putinin mallin mukaan on päätepisteessä, 

Ostaja pyysi artikkelia anteeksi Erdoganilta itkeskellen 

Demirörenin poika Yildirim on Turkin jalkapalloliiton johtaja, ja hänen tiedetään vierailevan säännöllisesti presidentti Erdoganin palatsissa.

Vuonna 2014 Turkin mediaan vuoti nauhoitettu keskustelu, jossa Erdogan Demirören kyynelehtien pyysi anteeksi tuolloin pääministerinä toimineeltä Erdoganilta artikkelia, jossa oli käsitelty rauhanprosessia kurdien kanssa.

Dogan Holdingin perustajalla Aydin Doganilla on puolestaan ollut varsin vaikea suhde Turkin presidenttiin ja tämän AK-puolueeseen jo siitä lähtien kun puolue voitti vaalit ensimmäistä kertaa vuonna 2002.

Vuonna 2009 Dogan Holdingille langetettiin 2,5 miljardin dollarin verosakot, mikä herätti epäilyksiä siitä, että sakoilla pyrittiin horjuttamaan Turkin suurimman mediatalon asemaa. Sakkojen vuoksi Dogan Holding joutui myymään Milliyet- ja Vatan -sanomalehdet Demirörenille.

Ennen yrityskauppaa varsin riippumatonta poliittista linjaa noudattaneet sanomalehdet ovat sittemmin muuttuneet hallitusta myötäileviksi.

Turkissa uskotaan, ettei presidentti Erdogan ole vieläkään antanut Aydin Doganille anteeksi tämän vuonna 1998 kirjoittamaa otsikkoa Erdoganista.

Kyseisessä lehtijutussa Dogan arvioi, että Erdoganin poliittinen ura oli ohi sen jälkeen kun hän oli saanut vankilatuomion uskonnollisen runon lausumisesta julkisuudessa.

– Hänestä ei ole edes kylän väestökirjanpitäjäksi, otsikossa luki.

Viime aikoina Doganin lehdet ovat selvästi vältelleet esittämästä kritiikkiä hallitusta kohtaan ja muun muassa huomattava osa sen englanninkielisen päivälehden Hürriyet Daily Newsin arkistosta on poistettu internetistä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.