Divariin valmistautuva Steelers hikoilee tosissaan – "Kovalla työllä kohti huippua"

Neljän kauden tauon jälkeen ykkösdivisioonaan palaava Kuopio Steelers hikoili kauden ensimmäisen leiriviikonloppunsa suojassa pakkaselta Kuopio-hallissa. Sarjatason vaihtuminen ja kelpo harjoitusolosuhteet ovat näkyneet myös lisääntyneenä kiinnostuksena seuraa kohtaan. Noin 30 pelaajan runko on paisunut 45 miehen kokoiseksi.

– Tilanne on erittäin hyvä. Tässä lajissa on Suomessa harvinaista, että pelipaikoista syntyy aitoa kilpailua. Uskon, että lähdemme kesään noin 50 miehen rosterilla, päävalmentaja Pekka Utriainen iloitsee.

Kuopiolaiset ovat saaneet pelinrakentajaksi Lappeenrannan Rajaritareiden kasvatin Juho Väisäsen, joka pelasi viime kauden tasokasta Saksan liigaa Düsseldorf Pantherissa.

– Kun Soinisen Mikko siirtyi valmennukseen, on tärkeää, että meillä on pelinrakentajan tontille vähintään yhtä kova mies, Utriainen korostaa.

Vantaan Taftista Kuopioon puolestaan tulivat tukimies Juuso Laherma ja hyökkäyksen linjamies Tapio Jääskeläinen. Lisäksi jo Taftiin siirtyväksi uutisoitu Mikko Aspinen pelaakin Kuopiossa.

– Kun joukkueeseemme ei ole tulossa jenkkejä, olemme päässeet harjoittelemaan kesän pelikuviota jo nyt, Utriainen kertaa.

Steelers nousi sarjaporrasta ylemmäs, kun joukkue oli sopiva sekoitus nuoruutta ja kokemusta.

– Viime vuonna edustukseen nousi kymmenen U17- ja U19-ikäluokan pelaajaa. Vanhatkin syttyvät aivan uudella tavalla, kun porukkaan saadaan nuorta energiaa, Utrianen korostaa.

Päävalmentajan mukaan juuri nuorten pelaajien mukanaolo sytyttää myös valmentajat. Steelersillä onkin kasassa kymmenen kokeneen laji-ihmisen valmennusryhmä.

– Lajin yleinen taso on Suomessa sen verran heikko moneen muuhun lajiin verrattuna, että laadukkaasti harjoittelemalla voi ottaa isoja kehitysaskelia.

Kuopiossa vannotaankin työnteon nimiin. Joukkueella on läpi talven viikoittain kaksi lajiharjoitusta Kuopio-hallissa, kaksi voimaharjoitusta CrossFit Kuopiolla, yksi juoksutreeni Kotkankallion väestösuojassa ja yksi koko seuran yhteinen sählyvuoro.

– Harrasteurheilujoukkueeksi meillä on sekä mainiot olosuhteet että riittävästi harjoituksia, Utriainen sanoo.

Jenkkifutisjoukkueessa on monenmallisia miehiä. Linjan yli 120-kiloisten miehenmurikoiden ja pidempiä juoksuja tekevien laitahyökkääjien tai takapuolustajien fyysinen harjoittelu on kuitenkin pitkälti samanlaista.

– Räjähtävyys korostuu pelipaikasta riippumatta. Suuntaus on se, että kaikki tekevät voimatreenit samantyylisesti, Utriainen korostaa.

Pitkä ja työteliäs talvi tähtää vain siihen, että joukkue on valmis, kun kausi kesäkuun alussa alkaa. Ykkösdivisioonassa pelaa tulevana kesänä vain viisi joukkuetta.

– Kyllä pelejä on liian vähän. Meillä on kaksinkertainen sarja eli kahdeksan peliä ja mahdollisesti pudotuspelissä välierä ja finaali päälle, Utriainen kertoo.

Vaikka Steelersissä onkin tällä hetkellä menossa pienimuotoinen buumi, on haasteena löytää lisää junioreja.

– U17- ja U19-ikäluokista moni poika tullaan valitsemaan talven aikana koottaviin maajoukkueisiin, mutta tarvitsemme koko ajan lisää nuoria harrastajia. Se on ainoa tie toiminnan jatkuvuudella, Utriainen muistuttaa.

Utriaisen mukaan nuorimmat juniorit ovat kymmenvuotiaita ja mukaan mahtuu kaikenikäisiä.

Kolme perustreeniä: Räjähtävyyttä ja huoltavaa harjoittelua

1 Rinnalleveto.
Rinnalleveto on liikkeenä hyvin lähellä amerikkalaisessa jalkapallossa korostuvia taklauksia ja blokkauksia. Rinnallevedossakin korostuu lantion saaminen eteen räjähtävästi.

2 Boksihypyt.
Pelipaikasta riippumatta jalkojen räjähtävä voima korostuu. Siksi jenkkifutarit tekevät erilaisia boksihyppyjä.

3 Huoltavat lihaskuntoharjoitteet.
Varsin suuren loukkaantumisriskin vuoksi lajissa tehdään paljon paitsi keskivartaloa myös nilkkoja ja polvia vahvistavia harjoitteita. Kehon pienten tukilihasten on oltava kunnossa, että loukkaantumisten määrä pysyisi mahdollisimman pienenä.