Esapekka Lappi yrittää välttää tällä kertaa rotkon reunan ja pohjan – "Jospa kolmas kerta sanoisi nyt toden"

Rallin MM-sarja jatkuu tällä viikolla Meksikossa. Kuuma keli ja korkea ilmanala tuovat kilpailuun oman lisämausteensa.

Meksikossa erikoiskokeet ovat hitaampia kuin esimerkiksi edellisessä osakilpailussa Ruotsissa. M-Sport Fordin suomalaiskuski Esapekka Lappi uskoo, että voimasuhteet tasoittuvat tallien välillä.

–  Varmasti se jonkin verran tasoittaa, kun kaikki tietävät, että Toyota on tosi vahva nopeilla teillä aerodynamiikan takia. Täällä ajetaan myös korkealla. Se ratkaisee, kuka osaa parhaiten moottorin säätää, Lappi povaa.

– Tehot tippuvat aika paljon, kun ajetaan korkealla. Se moottorin matching on taas oma taiteenlajinsa.

Lappi on aloittanut kautensa uudessa tiimissä hyvin. Nyt tähtäimessä on sesongin ensimmäinen palkintosija.

–  Testeissä sanoin insinööreille, että en tiedä yhtään, missä olemme vauhdillisesti. Auto tuntui jopa liian helpolta ajaa, pieksämäkeläinen miettii.

–  Tietenkin podium on tavoitteena. Meksiko ei perinteisesti ole ollut vahvin kisani, sillä joka kerta olen päätynyt joko rotkon reunalle tai ihan pohjalle asti. Jospa kolmas kerta sanoisi nyt toden.

"Olemme niin valmiita kuin olla voi"

Meksikossa kaasutellaan peräti yhdeksän lyhyttä yleisöerikoiskoetta. M-Sportin suomalaiskuskit Lappi ja Teemu Suninen hakivatkin ennen kisaa juuri tätä varten säätöjä Englannissa moottoriradalla.

–  Taas olemme vähän viisaampia auton kanssa. Ajoimme puolitoista päivää testiä Espanjassa sekä lisäksi asvaltilla haimme säätöjä yleisöpätkille. Mielestäni olemme niin valmiita kuin olla voi, Lappi sanoo.

–  Enää ei testeissä edes keksitty, mitä voitaisiin autossa muuttaa.

Ford Fiesta WRC:hen on tulossa uusi moottoripäivitys, mutta vielä Meksikoon se ei ehtinyt.

– On ollut puhetta, että saisimme sen seuraavaan kisaan Argentiinaan tai sitten Portugaliin. Toivottavasti se toisi lisää vauhtia, suomalaiskuski toteaa.

–  Nyt ainoa asia, mihin voimme keskittyä, ovat iskunvaimentimet ja jousitus. Tarvitsemme lisää vetopitoa. Ajettavuus on jo erinomainen, mutta tuohon puoleen pitää keskittyä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.