Maailmalla suosittu liikuntatrendi liikuttaa Suomessakin

Kirjainyhdistelmästä hit kohkataan nyt kuntoilupuolen nousevana ilmiönä.

Urheilijoille tämä juttu on ollut tuttu jo vuosikymmeniä. Nyt tästä high intensity trainingista (hit), suomeksi tehoharjoittelusta puhuvat tavankuntoilijatkin.

Liikuntafysiologin ja ravintovalmentajan Minna Tanskasen mukaan tehoharjoittelu sopii kuntoilijoille, jotka etsivät vaihtelua tavalliseen puurtamiseen tai haluavat nopeasti tuloksia pienellä ajankäytöllä.

Tutkimusten mukaan kovalla teholla, mutta lyhyemmällä ajankäytöllä tehdyllä hit-harjoittelulla, on saavutettu vähintään samat tai jopa paremmat harjoitusvaikutukset kuin matalatehoisella kestävyysliikunnalla.

Turun yliopiston akatemiatutkija, dosentti Kari Kalliokoski suosittelee kovatehoista intervalliharjoittelua erityisesti nuorille, terveille aikuisille, joilla on kiireellisen elämän takia vaikeuksia löytää aikaa liikkumiseen.

–Viime vuosien tutkimustulokset näyttävät aika vakuuttavasti, että lisäämällä liikunnan tehoa, liikuntaa käytettyä aikaa voidaan vähentää ja saada ainakin jokseenkin samat terveyshyödyt, Kalliokoski muotoilee.

Kalliokoski ehdottaa ensimmäiseksi hit-treeniksi neljä kertaa neljännen minuutin suoritusta juosten, pyöräillen tai hiihtäen. Tehot tässä harjoituksessa ovat 85–95 prosenttia Cooperin testin vauhdista. Jokaisen hiihtin väliin kolmen minuutin palautus. Asiantuntijat lupaavat, että kolmen viikon harjoittelun jälkeen tuloksena on hapenoton kehittyminen. Edellyttäen, että palautumisesta on huolehdittu.

Lue lisää hit-harjoittelusta lauantain Savon Sanomista.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.