Olympiavoittajan savolainen fyssari Teemu Leppämäki överivenyttelysessioista: Ei kuulkaas kannata! Ja miksi ei?

Venyttely on liikunnassa rituaali, joka toistuu päivästä toiseen. Ohjeet ovat siirtyneet sukupolvelta toiselle, mutta uusi tutkimustieto ei tue vanhan kansan uskomuksia pitkien venytysten hyödyllisyydestä.

Suonenjokelainen Teemu Leppämäki on koulutukseltaan manipulatiivinen fysioterapeutti sekä sertifioitu urheilufysioterapeutti. Hän työskentelee Kuopiossa Urheilu Mehiläisessä ja kouluttaa myös urheilufysioterapeutteja.

– Ala on muuttunut nopeasti. Joku vuosi sitten fysioterapeutti aloitti työnsä, kun vammautuminen oli jo sattunut.

– Nyt halutaan, että fysioterapeutti on tutkinut liikkujan ja antanut hänelle niin hyvät ohjeet ennakoivaan kehon huoltamiseen, ettei asiakassuhde ala jääpussia tarvittaessa, kertoo Leppämäki.

Leppämäen mielestä venyttely on mielenkiintoinen osa urheilua.

– Yleisesti uskotaan, että venyttely ennen ja jälkeen urheilusuorituksen antaa parhaan tuloksen. Lisäksi venyttelyä käytetään paljon oheisharjoituksena treeniohjelmissa.

– 1960-luvulta kehitetty teoria siitä, että harjoitteluun tottumaton lihaksisto tai ohjelmassa olevat uudet harjoitteet saisivat aikaan lihasjännityksen lisääntymistä, mikä taas johtaisi verenkierron heikkenemiseen lihaksessa. Venyttelyn oletettiin normalisoivan tilanne lihaksessa ja vaikuttavan parantavasti lihasjännityksen ja kivun sykliin, kertoo Leppämäki.

– Teoriat on kumottu useissa tieteellisissä tutkimuksissa, mutta ajatus venyttelyn myönteisistä vaikutuksista elää urheilussa edelleen sitkeästi.

Fysioterapeutti ihmettelee rituaalien juurtumista niin syvään, koska vastakkaista tietoa on ollut saatavana jo pitkään.

– Selkokielellä sanottuna venyttelyllä ennen tai jälkeen urheilusuorituksen ei ole merkitystä rasituksen aiheuttamaan lihasarkuuteen.

– Jos urheilijan lihaksisto on vielä kolme päivää treenin jälkeen kipeä, niin silloin todellakin on puututtava harjoituksen sisältöön.

Venyttely voi jopa heikentää suorituskykyä.

– Lihaksen venyttäminen ylitse sen normaaliin pituuteen voi aiheuttaa kudosvaurioita sekä heikentää hermo- ja lihasjärjestelmää, jolloin voimantuotto, tasapaino ja koordinaatio kärsivät.

Leppämäen mielestä venyttelyyn käytetään usein liikaa aikaa.

– Tulokset paranisivat, mikäli venyttelyyn tuhlattu aika käytettäisiin lajin tai voimaominaisuuksien harjoitteluun, pamauttaa Leppämäki.

– Venyttelyrituaalien kyseenalaistaminen urheilussa on kuin terveysterroristille suosittelisi punaista maitoa. Maito vie janon tunteen, mutta muut hyödyt ja haitat ovat ristiriidassa.

Leppämäki sanoo alan kouluttajana, että hän levittää vain kunnolla tutkittua tietoa eikä uskomuksia.

– Terveydenhuollon ammattilaisten, valmentajien ja urheilijoiden pitää tarkastella venyttelyä uudesta näkökulmasta. Vanhat käytännöt eivät muuten muutu.

Leppämäki tekee yhteistyötä myös ammattiurheilijoiden kanssa. Yksi tärkeä yhteistyökumppani on maastohiihdon olympiavoittaja Iivo Niskanen.

– Hänenkin kanssaan teemme perusasioita eli mietimme kehon toiminnan optimointia.

– Huippu-urheilijankin kanssa kannattaa käydä läpi, niitä ominaisuuksia joita harjoittelussa ja suorituksessa tarvitaan, onko keho valmis ottamaan sille tarjotun harjoitteen vastaan. Onko rasitustila aiheuttanut kehoon ei toivottua kompensaatiota, joka voi johtaa kehon hermo- ja lihastoiminnan häiriintymiseen? Näin voi käydä, mikäli keho ei ole palautunut edellisestä rasitustilasta.

– Iivon ohjelmaan ei kuulu mitään venytyssessioita.

Esimerkiksi alkulämmittelyä harjoituksiin on mietitty niin, että parasta valmistavaa harjoitusta on juosta tai hiihtää hiljaa ennen kun aletaan treenaamaan kovaa, toteaa Leppämäki.

Monesti ihaillaan taitolajien edustajia, sillä esimerkiksi voimistelijat ja taitoluistelijat ovat hämmästyttävän elastisia.

– Tutkimuksen mukaan eliittitason rytmisillä voimistelijoilla on kolme kertaa enemmän vakavia vammoja kuin kontrolliryhmällä (Sabeti, M., Jeremian L.&Kandelhart, R. 2015). Yleisimmän vammautuvat lanneselkä ja nilkka. Suomessa tunnetaan vaikkapa taitoluistelijoiden Kiira Korven ja Laura Lepistön vammoihin päättyneet urat. Taitoluistelijoilla on yleisesti tuki- ja liikuntaelinvammoja, joista puolet on akuutteja ja puolet ylirasituksesta johtuvia.

– Huimaa liikkuvuutta pitää tasapainoittaa hyvillä kehonta taito-ominaisuuksilla sekä kestävyys ja voimaominaisuuksilla.

–  Kun suhde liikkuvuuden ja lihasvoiman välillä on oikea, ehkäisee se vammoja, vakuuttaa Leppämäki.

Harjoittelu

Lihas aktivoidaan harjoituskuntoon

Alkulämmittely on toteutettava lajivaatimusten ehdoilla. Esimerkiksi jalkapalloilijoilla siihen kuuluu lonkan alueen liikkuvuusharjoituksia ja alaraajojen huolellista lämmittelyä, mutta ei venyttelyä. Esimerkiksi Fifa11+ lämmittelyohjelman on todettu vähentävän huomattavasti vammoja.

Harjoittelun kuuluu sisältäämonipuolista kestävyys- ja voimaharjoittelua, kehon hallintaa (koordinaatio) sekä liikkuvuutta ja nopeutta.

Nykytutkimuksen mukaan oikein kohdennetulla voimaharjoittelulla voidaan välttää jopa kolmannes kaikista urheiluvammoista (Lauersen JB ym. British Journal of Sports Medicine 2013).

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Kommentti: Lopulliset hyvästitkö venyttelylle?

Uusimmat

Urheilu

Emil Ruusuvuori harppoo tenniksen turnausjärjestelmän portaita – ”Nyt on aika laittaa uudet tavoitteet”

Yle: SM-tason taitoluistelija kertoo valmentajansa ahdistelleen seksuaalisesti

Lentopallomiehille EM-jatkopaikka tarjolla myöhäisillassa – voitto Turkista veisi neljännesvälieriin

MTV: Lahden MM-hiihdoissa 2017 oli terroriteon uhka – alaikäinen kantasuomalainen poika suunnitteli terrori-iskua

Etelä-Afrikan ennätysjuoksija Carina Horn joutui kilpailukieltoon

15-vuotiaan kommentti: Katse pallossa, ei sukupuolessa

Tytöt haluavat mukaan poikien sarjoihin – "Olemme menneet Suomessa todella paljon eteenpäin"

Poikajoukkueen valmentaja näkee ryhmänsä hyötyvän paljon peleistä tyttöjä vastaan

Urpo Sivula ei vielä puhu lopettamisesta: Jospa uusi seura löytyy taas pikaisesti

Kapanen ja Hintz maalareina NHL-treenipeleissä – Heiskaselle kaksi maalisyöttöä

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.