Onnettomuustutkintakeskus selvittää, mitä Seinäjoen ralliturmasta voisi oppia

Onnettomuustutkintakeskus käynnistää varsinaisen tutkinnan perjantaina Seinäjoella tapahtuneesta kuolemaan johtaneesta ralliturmasta, kertoo keskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi STT:lle.

Viikonloppuna keskus teki turmasta alustavan tutkinnan, jonka perusteella päätös 6–9 kuukautta kestävän tutkinnan aloittamisesta tehtiin. Tutkinnan tarkoitus on parantaa vastaavanlaisten tapahtumien turvallisuutta.

– Tulosten valmistuminen menee vuodenvaihteen yli, mutta ensi vuoden tapahtumien suunnitteluun saadaan varmasti hyödynnettyä sitä, mitä saamme tästä irti, Nurmi sanoo.

Rallin SM-osakilpailussa Seinäjoella kuoli perjantaina paikallinen nainen, kun ralliauto suistui ulos tieltä ja törmäsi häneen.

Poliisi päättää oman tutkintansa jatkosta lähiaikoina

Turmapaikkaa ei ollut merkitty vaaralliseksi alueeksi, jolle yleisön pääsy olisi kielletty merkintöjen ja järjestyksenvalvojien voimalla. Tämä johtuu siitä, että ulkokaarteet ovat rallissa aina vaarallisia, eikä niitä kaikkia ole mahdollista merkitä, kertoo Autourheilun kansallisen lajiliiton AKK-Motorsportin puheenjohtaja Juhani Pakari.

– Katsojaoppaassa kuvataan, millaiset katselupaikat ovat yleisesti ottaen vaarallisia. Yksittäisen paikan vaarallisuuden tulkitseminen jää kuitenkin katsojan itsensä päätettäväksi, sanoo Pakari.

Poliisi käy nyt läpi järjestäjien vastuita, mahdollisia turvallisuuspuutteita ja sitä, onko kaikki järjestetty ohjeiden ja määräysten mukaisesti, kertoo tutkintaa johtava rikosylikomisario Harri Teivaanmäki.

– Aineiston perusteella käymme lähiaikoina syyttäjän kanssa läpi sen, onko syytä epäillä tuottamuksellista vastuuta kuolemantuottamuksesta ja jos on, niin ketä epäillään.

Rikosylikomisarion tämänhetkisten tietojen mukaan turma-auton kuljettajaa ei tulla epäilemään mistään, koska lähtökohtaisesti rallien turvallisuuden takaaminen on järjestäjän tehtävä.

Tukes selvittää, miten järjestäjä oli ennakoinut riskit

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) selvittää, miten turvallisuudesta oli huolehdittu Seinäjoen SM-rallissa ja miten hyvin järjestäjä oli noudattanut kuluttajaturvallisuuslakia.

– Tieltä suistuminen on rallissa hyvin tyypillistä. Järjestäjä voi varautua siihen sijoittamalla katsomoalueita turvallisiin paikkoihin sekä merkitsemällä ja valvomalla kiellettyjä alueita. Järjestäjän tehtävä on määritellä, mitkä ovat turvallisia tai vaarallisia katsomoalueita, ja tiedottaa niistä katsojille, ylitarkastaja Kari Koponen Tukesista sanoo lehdistötiedotteessa.

Tukesin mukaan kilpailu on keskeytettävä, jos siitä aiheutuu vaaraa.

Tukes ei suorita varsinaista onnettomuustutkintaa, vaan toimii yhteistyössä järjestäjien ja viranomaisten kanssa.

Ralliturman yksityiskohdat vielä selvittelyssä - asiaa tutkivat poliisi ja Onnettomuustutkintakeskus

AKK-Motorsportin puheenjohtaja: rallionnettomuudessa kuollut nainen seurasi kilpailua vaaralliseksi luokitellulla alueella

Katsoja kuoli Seinäjoella ralliauton suistuttua katsojien joukkoon