Treenaa rajuja ylämäkiriuhtaisuja

Fillaroimiseen suotuisa kevät tarkoittaa, että pyöräkansan rautareidet ovat entistäkin paremmassa iskussa Suomen suurimpaan maastopyörätapahtumaan Tahko MTB:n, joka järjestetään Nilsiän maastoissa kesäkuun viimeisenä lauantaina.

Tahkolle on ilmoittautunut jo lähes 1400 osallistujaa.

Muun muassa Ylen Erätulilla ja Tangomarkkinoiden juontajana nykyisin tuttu Mikko ”Peltsi” Peltola on intohimoinen maastopyörän harrastaja.

Peltola listasi omat vinkkinsä Tahko MTB:lle.

1.

Tahkolla on tarjolla matkoja 25–240 kilometrin väliltä. Älä ahnehdi, vaan sovita kisamatka oman kunto- ja taitotasosi mukaan.

Peltola muistuttaa, että Tahkon kisaa ei turhaa sanota Suomen haastavimmaksi.

– Ajotekniikan ja -kunnon kehittäminen on tärkeää. Niiden hiominen on niin kivaa puuhaa, että siihen kannattaa käyttää paljon aikaa.

 

2.

Tahko MTB on iso massaurheilutapahtuma. Vaikka pyöräilijöitä riittää joka puolelle, niin sopu sijaa antaa.

Tänä vuonna 120 kilometrin reitille lähtevä Peltola kehuu tapahtuman tunnelmaa.

–Maastopyöräily ei ole yleensä tiukkapipoisten hommaa. Tahko MTB:ssä tutustuu helposti uusiin ihmisiin, joiden kanssa voi vaikkapa joskus lähteä lenkille. Kanssakilpailijoilta oppii uusia lajijuttuja.

 

3.

Vaativa maasto vaatii polkijalta treeniä. Yksi sunnuntailenkki ennen kisaa ei riitä.

Korkeuserojen lisäksi Tahkon maasto on osittain hyvin teknistä polkua.

–Rataprofiilissa on riittävästi haastetta kokeneellekin kuskille. Muutamat tasamaapätkät sopivat hyvin pitkällä lenkillä hengähdystauoiksi.

Opettele myös rohkeasti vauhdikasta alamäkipyöräilyä.

Ensikertalainen pärjää reitillä, kun muistaa ajaa rauhallisesti.

–Reitillä pitää varautua vahvaan savolaiseen huumoriin, johon törmää ajoittain, Peltola tietää.

 

4.

Tahko MTB:hen on aikaa reilu kuukausi. Peltolan ohje on, että treenaa nyt niin paljon kuin mahdollista.

Toukokuun viimeiset viikot ja kesäkuun alku kannattaa pyhittää koville harjoituksille. Rauhoittele kaksi viikkoa ennen tapahtumaa.

–Ylämäkikuntoa kannattaa harjoitella rajusti. Itse olen tehnyt mäkitreenejä touko–kesäkuussa. 25–35 kertaa noin kahden minuutin ylämäkiriuhtaisuja kovalla temmolla ja olemattomalla palautuksella. Näiden harjoitusten jälkeen ylämäet eivät harmita kesän kisoissa, vaan ne tuntuvat haasteina.

Tehopätkien lisäksi Peltolan lähiviikkojen ohjelmassa on pitkiä kestävyyskuntoa kohottavia lenkkejä.

 

5.

25 vai 240 kilometriä? Peltola sanoo, että huonokuntoinen saa itsensä uuvuksiin tapahtuman lyhyimmällä reitillä.

–Ei ole häpeä ottaa lyhyttä matkaa, jos vähänkään epäröi. Lapsille 25 kilometriä on jo melkoinen saavutus. Se sopiikin hyvin vaikka koko perheen retkimatkaksi.

–”Kun mikään ei riitä” -henkisille, niin kuin ystävälleni Markolle, 240 kilometriä. Hieman järkevämmin asiaan suhtautuville jotain siltä väliltä. Yleisin matka eli kuusikymppiä on mukavan haastava perusmatka, joka ei vaadi ihmeitä, Peltola kuvailee.

 

6.

Viikko ennen Tahkoa on latautumisen, herkistelyn ja tankkaamisen aikaa.

Peltola vetää kisaviikon keskiviikkona yli tunnin reippaan lenkin. Sen jälkeen suosikkijuontaja ”alkaa syödä”.

–En ahmi, mutta syön ja juon terveellisesti jonkin verran normaalia enemmän. Tankkausviikolla paino saa nousta kilon, kaksi.

Totuttele urheilujuomiin ja –geeleihin etukäteen. Peltola muistuttaa, että tankkaus on yksilöllistä.

–Älä tee suuria poikkeuksia ravinnossa, ettei se kostaudu esimerkiksi vatsan temppuiluna. Juo nestettä siten, että vessassa saa rampata säännöllisesti.

 

7.

 Kun polkija on viritetty huippuiskuun, käy myös läpi fillarisi. Pulttien yleiskiristys, kokeile käsin pinnojen kunto, pese ja öljyä ketjut, iskunvaimentimiin oikeat paineet, Peltola luettelee.

–Tarkista myös rengaspaineet. Huolehdi, että vararenkaat ovat ehjiä. Nimimerkillä kokemusta on.

Peltola suosittelee ottamaan työkaluista mukaan rengasraudat, kuusiokolo-avainsarjan, ketjunkatkaisimen ja pumpun.

Tarkista myös hyvissä ajoin ennen kisaa, että juomapullot tai juomareput toimivat.

 

Peltola on kokenut Tahko MTB:ssä matkat 25 kilometristä 120 kilometriin.

–Tänä vuonna ajan yhdennentoista Tahkon kisani. Eniten olen ajanut 60 kilometrin matkaa. Kerran jouduin ajamaan hiusmurtuman vaivaamalla jalkapöydällä kaksikymmentäviisi kilometriä, jottei putki olisi katkennut. Henkisesti suunnittelen ensi vuodeksi 180 kilometriä. Pisimmälle matkalle en aio lähteä, koska se on aika lailla hullujen hommaa.

–Reitit ja meininki ovat sen verran hyviä, että sinne viitsii ajaa aina Helsingistä asti. Itajuhlissa on ollut hauska katsoa jäykähkösti epärytmiin tanssivia miehiä, joilla on kaikilla samanlainen rusketus, ja kaikki puhuvat pyöräilystä.