Varjoliito: Yhden extreme on toisen täydellinen vapaus - Katso kuvat ja video!

Aurinko paahtaa Rautavaaran lentokeskusta pilvettömältä taivaalta. Kim Tamio seisoo keskellä keskuksen nurmikenttää. Hänellä on selässään ison rinkan kokoiset valjaat, joista roikkuu punosten päässä maassa kankainen varjo.

Kymmenen metriä Tamion edessä hurisee lava-auto, jonka lavalla olevaan kitkakelaan Tamio on kiinnitetty köydellä. Lava-auton ratissa istuu Mirja Ruuskanen. Kun radiopuhelimesta kuuluu lähtökäsky, kiihdyttää Ruuskanen autolla pitkin kiitorataa ja nykäisee samalla Tamion ilmaan.

– Hinaus päättynyt, Ruuskanen kuittaa pian radiopuhelimeen kiitoradan toisesta päästä.

Hetkeä myöhemmin Kim Tamio on noussut 500 metrin korkeuteen. Ollaan varjoliidon ihmeellisessä maailmassa.

Varjoliito on yksi helpoimmista tavoista aloittaa ilmailuharrastus, sillä koulutus on nopeampaa ja kustannukset pienempiä verrattuna muihin ilmailumuotoihin. Siinä piileekin lajin suosion salaisuus.

Ilmailuliiton mukaan varjoliito on tällä hetkellä, kuvailevaa kyllä, kovassa nosteessa.

Varjoliito on lentämistä kankaasta valmistetulla siipiprofiililla, jonka kennot täyttyvät ilmasta ja saavat aikaan nostovoiman.

Varjoliitäjät käyttävät hyväkseen nousevia ilmavirtauksia eli termiikkejä, joiden avulla liitäjä voi pysytellä ilmassa tuntien ajan ja taittaa matkaa useita satoja kilometrejä.

Varjoliito sekoitetaan usein sukulaiseensa riippuliitoon.

– Tärkein ero lajien välillä on se, millaisella siivellä lennetään. Varjoliidin on kankaasta tehty kevyt siipi, riippuliidin kiinteä ja raskas. Varjoliidin avataan repusta ja lähdetään liitämään. Helppouden takia varjoliito on ehkä kasvattanut harrastajamääriään, Savon Liitäjien varapuheenjohtaja Timo Rissanen sanoo.

Kim Tamio laskeutuu takaisin maan pinnalle sulavasti.

– Tässä on kosketuksissa luontoon ja luonnonvoimiin. Oppii tuntemaan ilman liikkeitä, saa tarkkailla luontoa. Ikinä ei ole valmis, vaan aina voi päästä korkeammalle ja pidemmälle, Tamio pohtii innostuksensa syitä.

Vielä yksi syy saattaa paljastua Tamion käyttämästä kypärästä, johon hän on liimannut Yksi auto vähemmän -tarran. Varjoliito on vähäpäästöisempi vaihtoehto kuin monet muut ilmailumuodot.

– Ja sopii opiskelijan budjetille, Tamio sanoo.

Varjoliidon aloittamiseksi on käytävä kurssi, joka sisältää sekä teoriaosuuden että 40 lentoa.

– Käytännössä kurssin käyminen vie aikaa kolmesta kuukaudesta puoleen vuoteen, Rissanen kertoo.

Varjoliitäjän on oltava terve ja huolellinen. Lisäksi täytyy omistaa hyvät kengät.

– Ja tervettä järkeä, Tamio lisää.

Lentopelkoisen mielestä varjoliito voi olla kaukana tervejärkisestä toiminnasta, varjoliitäjät ovat itse toista mieltä. He eivät koe harrastavansa erityisen extremeä lajia.

– Autolla ajaminen on vaarallisempaa kuin varjoliito, varjoliitoa opettava Juha Klemetti sanoo.

Yleisimmät lajin vammat ovat nilkan nyrjähtämisiä. Siis samaa kokoluokkaa kuin vaikkapa lenkkeilyssä.

Toki jokin syy siihenkin on, etteivät ihan tavalliset vakuutukset kata lajin harrastamista. Pieniä nyrjähdyksiä ja kuhmuja ei tilastoida, mutta vakavia onnettomuuksia, joissa luita katkeilisi, sattuu Rissasen mukaan Suomessa muutamia vuodessa. Nekin yleensä kokeneille lentäjille.

– Valitaan liian vaativat olosuhteet. Kun luontoäiti yllättää, saattaa sattua haaveri, Rissanen sanoo.

Varjoliidon MM-kilpailut ovat surullisen kuuluisia onnettomuuksista. Kun voitto kiiltää silmissä, unohtaa moni valitettavasti varovaisuuden.

Varjoliitäjien turva hädässä on pelastusvarjo, jonka avaamalla liitäjä pääsee turvallisesti maahan, jos tilanne niin vaatii.

– Kuuden vuoden aikana en ole kertaakaan tarvinnut pelastusvarjoa, Klemetti huomauttaa.

Mirja Ruuskanen aloitti harrastuksen vuosi sitten. Hän vakuuttaa, että varjoliitäminen sopii kaikille eikä harrastamiseen tarvitse edes erityisen kovaa kuntoa, kunhan on perusterve.

– Ei se varjo tiedä, että roikkuuko siinä mies vai nainen.

Ruuskanen myöntää, että jokainen lento jännittää.

– Aika pitkään meni kerätessä rohkeutta, että todella rupesin luottamaan tuohon rättiin. Nyt on takana sata hinausta ja olen aika vakuuttunut, että liidin kestää.