Janne Eronen on ralliammattilainen ilman voittamisen pakkoa

Varkautelainen Janne Eronen, 32, saa ensi vuonna täyteen elämänsä ensimmäiset 30 vuotta ralliautoilun parissa.

– Kolmen vanhasta saakka olen ollut mukana jollakin tavalla. Isäni (Olavi Eronen) kiersi kisoja pitkään kartanlukijana. Minä olin kisareissuilla ja touhussa mukana. Olen tietyllä tavalla kasvanut ralliin, niin kuin moni muukin, Janne Eronen kertaa.

Vuonna 2003 ensimmäisen rallinsa ajanut Eronen on lajin ammattilainen, vaikkei hän hankikaan leipäänsä kilpailuja voittamalla. Erosen leipäpuu on Varkauden Relanderinkadulla sijaitseva RTE Motorsport, joka tarjoaa kokonaisvaltaisia moottoriurheilun palveluja.

– Valtaosa asiakkaistamme on muualta kuin Varkaudesta tai edes lähiseudulta ja paljon tavaraa menee myös ulkomaille.

RTE Motorsport muun muassa tuo maahan ja jälleenmyy moottoriurheilutuotteita niin yrityksille kuin yksityisillekin, tarjoaa kilpailijoille tuki-, rakennus- ja huoltopalveluja ja rengaspalveluja kilpailupaikoilla. Lisäksi yritys hoitaa myös teippaukset, tekstiilipainon ja graafisen suunnittelun.

– Olemme alamme kokonaisvaltaisin toimija Suomessa, Eronen korostaa.

Eroselle harrastuksesta on tullut työ, mutta veri vetää edelleen myös kilpa-auton rattiin.

Päättyneellä kaudella Eronen ajoi kilpaa neljällä eri autolla: Skoda Fabia S2000:lle, Fiat Grande Punto Abarth S2000:lla, BMW M3:lla ja Toyota GT-86 R3:lla. Autoista viimeksi mainittu nähtiin syyskuun lopussa Tampereen SM-rallissa ensimmäistä kertaa Suomen kilpailuissa. Saksasta Suomen soralle testattavaksi tuotu takaveto-Toyota toi Eroselle SM-rallisarjan hienoin auto palkinnon.

– Kävin testaamassa autoa asiakkaan pyynnöstä Itävallassa ja he halusivat, että ajan sillä Suomessa myös sorarallin, Eronen taustoittaa.

Erosen kannalta ralliautoilussa onkin nykyisin kyse ennen kaikkea asiakkaiden palvelemisesta.

– Totta kai haluan ajaa aina mahdollisimman hyvin ja pärjätäkin, kun lähden kisoihin, mutta kilpailemisessa on monta muutakin puolta.

– Omat kokemukset ovat arvokkaita, kun kehittää asiakkaille palveluja. Toisaalta ajamisessa on myös markkinoinnin näkökulma. Kilpailemalla pystyn tarjoamaan vastinetta yhteistyökumppaneille ja asiakkaille, Eronen kertaa.

– Pystyn auttamaan asiakkaita heidän ongelmissaan, kun melkein jokainen eteen tuleva tilanne ja ongelma on tullut itsekin jossakin vaiheessa itsekin koettua.

– Tuskin kisoja kuitenkaan jaksaisi kiertää, jos siellä ei olisi mukavaa ja niin paljon tuttuja. Samalla tavalla rallihullujen ihmisten ansiosta kisoistakin jaksaa innostua, Eronen korostaa.

– Eikä samanlaista adrenaliinimäärää saa mistään muusta kuin siitä, kun pääsee ajamaan kilpaa oikein kovaa, hän jatkaa.

Seuraavan kerran Erosen ja kartanlukija Ville Mäkelän on tarkoitus kilpailla Tunturirallissa 26.–28. tammikuuta.

– Se on kymmenes Tunturiralli putkeen, mutta vielä on hieman auki, millä kalustolla siellä ajetaan. Auto, jolla siellä on tarkoitus ajaa, on vielä toistaiseksi luokittelematon. Toivottavasti lupa tulee, sillä auto olisi mielenkiintoinen tuttavuus, Eronen kuvailee.

Lisäksi Erosen kauteen mahtuu todennäköisesti muutama muukin SM-ralli ja Jyväskylän MM-rallin yhteydessä ajettava Vetomies-kilpailu.

– En minä ajamista osaa lopettaa. Kun tähän hommaan on kasvanut, aika vaikea on kuvitella, ettei enää kilpailisi, Eronen myöntää.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.