Toimittaja yritti treenata kuin ammattilaisjääkiekkoilija – näin siinä kävi

Jääkiekkoammattilaiset Teemu Hartikainen (Salavat Ufa), Rasmus Rissanen (Carolina Hurricanes) ja Henri Ikonen (Tampa Bay Lightning) eivät ole prameiden harjoittelupaikkojen perään.

Heinäkuisen tihkusateen keskellä kolmikko siirtyy Puijonlaakson väestönsuojaan jo aamukymmeneltä. Loppuviikon vauhtitreeni Jarmo Malisen vetämänä maistuu kolkossa ja askeettisessa olosuhteessa näille kuopiolaiskiekkoilijoille, jotka ovat uransa aikana päässeet kokemaan viimeisen päälle mietityt luksusluokan harjoituspaikat.

– Tämä on hyvä lisä omaan kesäohjelmaani. Jätkien kanssa on ollut mukavaa treenata, Carolina Hurricanesin mies sanoo.

Väitetään, että toisin kuin ennen nykypelaajat vetävät kesän omatoimisella jaksollaan hikoilusessioita, joissa isoista lihaksista rakennetuista koneista ulosmitataan kaikki. Kun tilaisuus tällaisen harjoituksen kokeilemiseen tulee, sitä ei voi tavallinen kuntoilijamuikkeli jättää tietenkään väliin.

Tämä on tarina siitä, miltä jääkiekkoilijan tunnin harjoitus –teemalla maitohapon sietokyvyn parantaminen– tuntuu istumatyöläisen kropassa.

Malinen on juoksuttanut kuopiolaislähtöisiä ulkomaisissa ammattilaisliigoissa pelaavia jääkiekkoilijoita Suomen suvessa jo vuosia. Tänä kesänä treeniryhmässä on edellä mainitun kolmikon lisäksi itseään hikeen vetänyt myös Ruotsin viime kauden mestari Tuomas Kiiskinen.

Ajallisesti tunnin harjoitus kuulostaa lyhyeltä ajokoiramaisen kestävyysliikunnan ystävän korvaan. Malisen mukaan 60 minuuttia on kuitenkin jääkiekkoilijoiden nopeisiin ja lyhyisiin vaihtoihin tottuneilla lihaksille sopiva pätkä.

– Tässä ajassa he ehtivät ottamaan itsestään kaiken irti.

Harjoituksen avannut lämmittelyjakso nostaa sykkeet nopeasti vauhtikestävyysalueelle, yli 150 lyöntiä minuutissa.

Ryhmä tekee perinteisiä käsien pyörittelyjä ja kropan kiertoja, monille tuttuja liikkeitä kamppailulajien puolelta.

Homman juoni kiihtyy nopeasti, kun vuorossa on jaloilla tehtävät erilaiset rytmityssarjat. Ensin oikeaa jalkaa sivulle ylös, lattiakosketuksen kautta raaja heilahtaa eteenpäin ja mahdollisimman korkealle. Hölkkäpalautuksen jälkeen sama liikerata vasemmalle jalalle. Jotta kropan vahvistaminen ei kävisi liian helpoksi, kaikki liikkeet, yhden jalan räjähtävää voimaa ja tasapainoa vaativasta syväloikasta sivulle lähtien, vedetään myös takaperin.

– Tavoitteena on pitää syke korkealle koko harjoituksen ajan, Malinen huikkaa, kun jalkojen hermotusta kiusannut rytmitysnippu on valmis.

Se tarkoittaa, että nyrkkeilysäkkien pariin siirrytään ripeästi. Sekuntikellon kanssa treeniä vahtivan Malisen katseen alla vesipullostakin ryystetään huikka hyvin nopeasti.

Kiekkokolmikon ilmeet vakavoituvat, kun he asettuvat katosta roikkuvien nahkamötiköiden eteen. Luvassa on ensin neljä kertaa kymmenen sekunnin nyrkkeilypätkiä jalat maassa. Tehotaso on nyt mallia maksimi. Jo ensimmäisen setin aikana käy selväksi, että maitohappo hiipii kroppaan, niin etureisiin, käsivarsiin kuin vatsalihaksiin. Työjaksoa seurannut saman pituinen palautusjakso ei meinaa millään riittää.

Sydän hakkaa ja veri maistuu kurkussa, kun nyrkkeilyharjoitteisiin yhdistetään jalat. Neljännellä pätkällä toimittajan tossu nousee enää muutaman sentin.

Malisen mielestä vielä ei mennä riittävän kovaa. Edessä on vielä yksi säkkisetti, ensin jalat maassa ja finaali jalat liikkuen.

– Teidän täytyy jaksaa olla jäälläkin kovempia.

Muutaman minuutin hölkkäpalauttelun jälkeen edessä on aamupäivätreenin kruunu. 30 sekuntia juoksua, niin lujaa kuin kintuista lähtee, kahta tatamia ympäri. Väliin taas samanpituinen palautusjakso.

Kahdeksan juoksuvetoa kuulostaa äkkiseltään kevyeltä. Sitä se ei ollut. Harvoin puoli minuuttia on tuntunut niin pitkältä ajalta, kun se tässä harjoituksessa tuntuu.

– Tuntuu pahalta, mutta niin saakin, Malinen kannustaa.

Sykemittarin data treenin päätteeksi tukee Malisen arviota. Tempoharjoitus, jossa kuntoilija liikkui suurimmaksi osaksi sykealueella yli 160. Ei ihme, että pari tuntia harjoituksen jälkeen etureidet ja pakarat huutavat hoosiannaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.