Apulaisoikeuskansleri kovistelee ministeriötä viiveistä ja epäselvyyksistä lentoasemilla koronakeväänä

Apulaisoikeuskanslerin ratkaisussa todetaan, että tapahtumat maaliskuussa lentoasemilla osoittivat, ettei koronakriisiin ollut varauduttu. EMMI KORHONEN / LEHTIKUVA

Anne Salomäki / STT

Apulaisoikeuskansleri moittii sosiaali- ja terveysministeriötä (STM) koronatoimista lentoasemilla. STM:n johtovastuu olisi edellyttänyt tehokkaampia oma-aloitteisia toimia, jotta lentoasemien tilanteeseen olisi voitu puuttua heti maaliskuun puolivälin jälkeen, linjaa apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen ratkaisussaan .

Ratkaisun mukaan selvityksissä ilmeni tilanteita, joissa hallituksen linjaukset näkyivät käytännössä viiveellä. STM:ltä esimerkiksi kesti neljä päivää hallituksen antaman linjauksen jälkeen antaa ohjeistus siitä, mitä "karanteenia vastaava olosuhde" tarkoitti, vaikka tieto on ollut koronaviruksen torjumisen kannalta olennainen.

Lisäksi Puumalainen katsoo, että STM pyysi Vantaan kaupunkia osallistumaan Helsinki-Vantaan lentoaseman torjuntatoimiin vasta hyvin myöhään. Se, että STM ensin käytti yksityistä palveluntarjoajaa, ei hänen mukaansa ollut tartuntatautilain mukaista.

Ratkaisussa todetaan, että tapahtumat maaliskuussa lentoasemilla osoittivat, ettei koronakriisiin ollut varauduttu. Tämä käy apulaisoikeuskanslerin mukaan selkeästi ilmi oikeuskanslerille tehdyistä kanteluista.

Johtovastuu on yksiselitteinen

Selvitys toimista alkoi, kun Oikeuskanslerinvirastoon tuli keväällä useita kanteluita.

– Sekä kanteluissa että julkisuudessa olleiden tietojen perusteella ainakin Helsinki-Vantaan lentoasemalla näytti olleen olennaisia puutteita Suomeen palaavien matkailijoiden ohjeistamisessa ja koronavirustilanteen hallinnassa, ratkaisun tiedotteessa todetaan.

Johtovastuusta tilanteessa ei ratkaisun mukaan ole epäselvyyttä: STM vastaa johtamisesta valtakunnallisissa terveydenhuollon häiriötilanteissa.

STM:n osastopäällikkö Tuija Kumpulainen ei vielä tiistaina arvioinut apulaisoikeuskanslerin esittämän kritiikin yllättävyyttä tai aiheellisuutta. Hän kertoi STT:lle illalla sähköpostitse, ettei asiaan ole vielä ehditty perehtyä.

Kumpulainen huomauttaa, että kentillä oli jo ennen maaliskuuta tarjolla informaatiomateriaalia ja muun muassa Helsinki-Vantaalla toimijat tekivät yhteistyötä tiedon levittämiseksi.

– Maaliskuussa kävi ilmi, että valitettavasti osa matkustajista ei tunnistanut ohjeiden koskevan heitä. Koronatilanne oli kaikkiaan uusi, eikä tämän mittakaavan ilmiölle ollut valmiita toimintamalleja, hän kirjoittaa viestissään.

Pääsääntöisesti koronapandemian johtamista on Kumpulaisen mielestä pystytty toteuttamaan tehokkaasti.

Kiire ei tarkoita hätäilyä

Apulaisoikeuskansleri tähdentää, ettei hän päättäväisiä ja ripeitä toimia edellyttäessään tarkoita, että viranomaisten olisi pitänyt toimia "hätäillen ja suunnittelematta". Hän sanoo viivästysten johtuneen selvitysten perusteella siitä, että muiden kuin tartuntatautilaissa säädettyjen velvoitteiden osalta oli epäselvyyksiä toimivalta-asioissa ja yhteistyössä.

Tilanteen kohentamiseksi jatkossa Puumalainen esittää, että lentoasemien johtosuhteita on syytä selvittää ja määritellä vakavien häiriötilanteiden varalta.

Myös STM:n Kumpulainen pitää yleisesti vastuiden selvittämistä tulevaisuuden varalle tarpeellisena. Hänen mielestään osa asioista on jo pystytty ratkomaan.

Apulaisoikeuskansleri painottaa, ettei epäile, "etteivätkö viranomaiset ja yksittäiset virkamiehet olisi erittäin vaativassa ja kiireisessä tilanteessa sekä kovassa paineessa pyrkineet tekemään asiassa parhaansa koronaviruksen leviämisen estämiseksi lentoasemilla".

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut