Kalifornialaisaluksen kapteeni syytteeseen tuhoisasta venepalosta, turmassa kuoli myös suomalaismies

Palossa kuolleiden muistoksi sytytettyjä kynttilöitä Santa Barbaran satamassa Kaliforniassa syyskuussa 2019. AFP / LEHTIKUVA

Arttu Mäkelä / STT

Yhdysvalloissa kalifornialaisaluksen kapteeni on saanut syytteet vuoden takaiseen venepaloon liittyvistä kuolemista. Asiasta kertoivat muun muassa lehdet Washington Post ja Los Angeles Times .

Washington Postin mukaan Kalifornian rannikon edustalla tuleen syttyneen ja tämän jälkeen uponneen Conceptionin 67-vuotias kapteeni sai syytteet kuolemiin liittyen väärinkäytösten ja huolimattomuuden vuoksi.

Hänen katsottiin muun muassa epäonnistuneen miehistönsä kouluttamisessa ja paloharjoitusten järjestämisessä. Aluksella ei ollut paloyönä myöskään kiertävää yövartijaa, vaikka liittovaltion laki edellyttää sitä uutistoimisto AFP:n mukaan.

Liittovaltion valamiesten mukaan kapteeni oli vastuussa aluksen, miehistön ja matkustajien turvallisuudesta.

Yhteensä 34 ihmistä kuoli, kun laitesukeltajia kuljettaneessa aluksessa syttyi raju tulipalo viime vuoden syyskuussa. Palossa kuoli myös suomalaismies.

Tulipalon syystä ei ole edelleenkään varmuutta

Tulipalon syttyessä kaikki kuusi miehistön jäsentä ja 33 matkustajaa olivat nukkumassa, kertoo AFP. Vain viiden miehistön jäsenen onnistui pelastautua.

Tulipalo oli niin voimakas, ettei palokunnan henkilöstö voinut nousta 22 metriä pitkään veneeseen, vaan alus upposi heidän yrittäessään sammuttaa liekkejä.

Venepalo on Kalifornian osavaltion lähihistorian pahin vesiliikenneonnettomuus. Tulipalon syy ei ole edelleenkään selvillä.

Retkikunta oli paluumatkalla sukellusretkeltä, kun tulipalo syttyi aluksella. Palo sai alkunsa kolmipäiväisen retken viimeisenä päivänä, kun alus oli ankkuroituneena Santa Cruzin saaren lähistöllä.

Asianajaja Nick Hanna arvioi, että kapteenin turvallisuussääntöjen laiminlyönti muutti "miellyttävän sukelluslomareissun helvetilliseksi painajaiseksi".

Merenkäyntiin ja alusten miehistöön liittyvät syytteet mahdollistavat AFP:n mukaan sen, että kapteenia voidaan syyttää siitä, että hänen huolimattomuutensa olisi johtanut kuolemiin.

Jos kapteeni saa tuomion, voi häntä odottaa jopa 10 vuoden vankeustuomio kutakin syytettä kohden. Syytteitä on kaiken kaikkiaan yhtä monta kuin tulipalolla oli kuolonuhrejakin.

LA Times: Monet kannen alle jääneistä olivat olleet hereillä

LA Timesin mukaan Conceptionin kapteeniin kohdistettujen liittovaltion tason syytteiden käyttö on yleistynyt tapauksissa, jotka käsittelevät merellä tapahtunutta huolimattomuutta tai rikkomuksia.

Lehden mukaan Yhdysvaltain kansallinen liikenneturvallisuuslautakunta (NTSB) oli määritellyt palon alkaneen laivan osasta, jossa oli ollut latauksessa litiumioniakkuja. Virasto ei kuitenkaan kyennyt sanomaan, olivatko palon alkamisen taustalla mahdollisesti kyseiset akut, aluksen sähköjärjestelmä tai tuli, joka oli jätetty vahtimatta.

LA Timesin mukaan paineet syytteiden nostamiselle olivat lisääntyneet sen jälkeen, kun NTSB:n pitämässä kuulemisessa selvisi, että monet kannen alle jääneistä olivat olleet hereillä, mutta he eivät pystyneet pakenemaan majoitushuoneesta, vaan kuolivat hengitettyään savua.

New York Times -lehti kertoi lokakuussa kaikkien 34:n tulipalossa kuolleen saaneen surmansa hengitettyään savua.

Lehden mainitsemat tiedot olivat ristiriidassa Santa Barbaran piirikunnan viranomaisten tietojen kanssa, joiden mukaan tulipalossa kuolleet eivät luultavasti olleet edes tienneet aluksen nielaisseista lieskoista.

---

Lähteenä myös uutistoimisto AFP.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut