Britannian EU-eron siirtymäajan päätyttyä uudenvuoden yönä maa jätti virallisesti EU:n tulliliiton ja sisämarkkinat. Rekkaliikenne Britannian ja Ranskan välillä sujui mullistuksesta huolimatta mutkattomasti, kun uusi aikakausi alkoi. Noin 200 rekkaa kuljetettiin Kanaalin tunnelin kautta Ranskaan heti puolenyön jälkeen.
– Kaikki rekat täyttivät muodollisuudet, eikä yhtään palautettu, sanoi kuljetuksia operoivan Getlinkin edustaja.
Ranskaan saapuvista kuljetuksista tulee ilmoittaa tiedot etukäteen, jotta tarkastukset rajalla sujuisivat nopeasti. Lisämutkia matkaan on tuonut Britanniassa leviävä uusi koronavirusmuunnos, mutta joulukuun puolella syntyneet pahat sumat on saatu purettua, koska tällä haavaa kuljettajat testataan etukäteen ennen saapumista Ranskaan.
Ensimmäistä Britanniaan saapunutta rekkaa kuljetti romanialainen Toma Moise, lastissa postia ja paketteja.
– Olen hyvin onnellinen, tämä on minulle etuoikeus, Moise kiitteli.
Tammikuu on perinteisesti tavaraliikenteessä melko hiljainen kuukausi, koska varastoja on täytetty joulun alla.
Ranskan puolella Calaisin satama on harjoitellut uutta järjestelmää ja investoinut miljoonia sen kehittämiseen.
– Pahoittelemme brexitiä, mutta emme pelkää sitä. Olemme rauhallisia, koska olemme kolmen vuoden aikana voineet hioa kaikkea mitä olemme valmistelleet, sanoi toimitusjohtaja Jean-Marc Puissesseau.
Ranskan Calais ja Dunkerque välittävät noin 70 prosenttia Britannian ja EU:n välisestä tavarakaupasta. Päivittäin niiden kautta kulkee noin 60 000 matkustajaa ja 12 000 rekkaa.