Vihreät esittää lähijunien palauttamista isoille kaupunkiseuduille – puolueen mielestä liikenne tulisi aloittaa Turun, Tampereen, Oulun, Lappeenrannan, Lahden ja Kouvolan kaupunkiseuduilla vuoteen 2023 mennessä

Puolueen mielestä säännöllinen lähijunaliikenne tulisi aloittaa Turun, Tampereen, Oulun, Lappeenrannan, Lahden ja Kouvolan kaupunkiseuduilla vuoteen 2023 mennessä. KIMMO MÄNTYLÄ / LEHTIKUVA

Sanna Nikula / STT

Vihreät esittää säännöllisen lähijunaliikenteen kokeilun aloittamista Turun, Tampereen, Oulun, Lappeenrannan, Lahden ja Kouvolan kaupunkiseuduilla vuoteen 2023 mennessä. Samalla puolue esittää, että vanhojen lähijunien eli "lättähattujen" seisakkeet palautettaisiin toimiviksi asteittain siten, että hanke alkaisi kuluvalla hallituskaudella.

– Seisakeverkoston palauttaminen olisi mahdollista aloittaa näillä kaupunkiseuduilla jo tällä hallituskaudella, ja tavoitteena on, että seisakeverkostot olisivat valmiina vuoteen 2030 mennessä, sanoi vihreiden varapuheenjohtaja Jaakko Mustakallio tiedotustilaisuudessa tiistaina.

Mustakallion mukaan vihreät alkaa nyt ajaa tavoitettaan voimakkaasti niin kevään kuntavaaleissa kuin hallituksessakin.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) on ollut julkisuudessa myötämielinen lähijunaliikenteen kehittämiseen.

Viime vuonna toteutettiin lähijunapilotti Tampereen ja Nokian välillä. Mustakallion mukaan jopa koronavuonna lähijunien käyttäjämäärä kasvoi 47 prosenttia. Hän uskoo, että kun koronakriisistä päästään yli, olisi kaupunkiseuduilla suurta potentiaalia lähijunaliikenteen kasvattamiseen.

– Lähijunien päästöt ovat parhaimmillaan jopa 98 prosenttia pienemmät kuin henkilöautoliikenteen päästöt. On vaikea keksiä tehokkaampia keinoja toteuttaa liikenteen päästövähennyksiä.

Vihreiden mukaan seisakeverkoston kustannukset ovat arviolta 20–40 miljoonaa euroa. Seisakkeiden rahoittamiseen voidaan puolueen mukaan käyttää Euroopan kestävän kehityksen rahastoa sekä valtion infra-budjettia.

Vielä 1970- ja 1980-luvuilla Suomen kaupunkiseuduilla matkustettiin lättähatuiksi kutsutuilla junilla. Autoilun lisäännyttyä monet vanhat lähijunaseisakkeet purettiin, mutta vihreiden mukaan valmiit paikat seisakkeille jäivät jäljelle.

Parhaillaan kattavaa lähijunaliikettä on vihreiden mukaan vain Helsingin seudun liikenteellä.

Potentiaalia Kuopiossa j a Jyväskylässäkin

Mustakallion mukaan nyt esitetyillä kokeiluilla saataisiin miljoona suomalaista lisää lähijunaliikenteen piiriin.

– Näiden lisäksi potentiaalia on muun muassa Seinäjoella, Vaasassa, Jyväskylässä ja Kuopiossa, mutta niissä ei ole valitettavasti mahdollisuutta saattaa lähijunakokeiluja liikkeelle ihan näin ripeästi.

Piloteissa voisi Mustakallion mukaan hyödyntää VR:n olemassa olevia junia.

– Näemme, että VR:n pitää tehdä kaikkensa, että kalustoa riittää lähijunaliikenteen pilotteihin. Se tarkoittaa, että romuttaminen tulee lopettaa. Myös tulee pohtia, miten lähijunakalustoa saadaan uudistettua siten, että moderneja lähijunia on mahdollisimman pian käytössä.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut