Suezin kanavan tukkinut konttialus on saatu ainakin osittain irti – nousuvedestä odotetaan tänään pelastusta

Suezin kanavaa tukkivan konttialuksen irrotus ei onnistunut sunnuntainakaan. Paikallisten viranomaisten mukaan paikalle tarvitaan lisää hinaajia. Kuva on lauantailta. AFP / LEHTIKUVA

Arttu Mäkelä, Maiju Ylipiessa / STT

Suezin kanavan tukkinut Ever Given -konttialus on saatu ainakin osittain irti rannasta, kertoo kanavaa hallinnoiva egyptiläisvirasto uutistoimisto AFP:n mukaan.

– Laivan asento on suunnattu 80-prosenttisesti oikeaan suuntaan, kertoi viraston johtaja Osama Rabie lausunnossaan.

Aluksen omistajan Shoei Kisenin edustaja puolestaan kommentoi AFP:lle maanantaiaamuna, että laivan asentoa on saatu korjattua.

Alus yritetään saada kokonaan irti seuraavan nousuveden aikana. Vesi alkaa nousta kanavassa aamupäivällä paikallista aikaa, kanavan virasto kertoi lausunnossaan.

AFP:lle nimettömänä puhuneen viranomaisen mukaan paikan päällä on aloitettu tekniset tarkastukset, ja laivan moottorin toiminta on varmistettu.

Wall Street Journal kertoi aiemmin, että 400-metrinen konttialus on saatu tänään osittain irti ja hinausalukset pyrkivät suoristamaan sen kurssia. Rabie kertoi uutisten olevan hyviä, mutta painotti töiden olevan vielä kesken.

– Emme ole vielä valmiita, mutta se (alus) on liikkunut, Rabie sanoi Wall Street Journalin mukaan.

Virasto: Sumaa puretaan yli kolme päivää

400-metrinen Ever Given -konttialus on ollut viime tiistaista lähtien poikittain jumissa Suezin kanavassa ja estänyt liikenteen kumpaankin suuntaan.

Meriliikennettä seuraavan Lloyd's List -yhtiön mukaan yhteensä 425 alusta odottaa pääsyä kanavaan. Talousuutistoimisto Bloombergin sunnuntaisten tietojen perusteella aluksia olisi jo yli 450. Kanavan tukkiutumisen alkuvaiheessa suma oli noin sadan aluksen kokoinen.

Laivaliikenteen suman purkamisessa kestää noin kolme ja puoli päivää siitä, kun Ever Given saadaan taas vesille, arvioi kanavaa hallinnoiva virasto.

– Kanava toimii 24 tuntia vuorokaudessa heti kun alus saadaan taas vesille, viraston johtaja Rabie kertoi Egyptin televisiolle AFP:n mukaan.

Rabie: Tuuli ei ollut pääsyy aluksen jumiutumiseen

Punaisenmeren ja Välimeren yhdistävä Suezin kanava on yksi maailman meriliikenteen tärkeimmistä kuljetusväylistä, koska se lyhentää merkittävästi Euroopan ja Aasian välistä merimatkaa. Afrikan eteläkärjen kiertäminen pidentää matkaa jopa kahdella viikolla.

Meriliikenteen uutisia välittävän Lloyd's List -lehden mukaan Aasian ja Euroopan välisessä liikenteessä seisoo nyt rahtia miljardien eurojen arvosta. Raakaöljyn ohella Suezin läpi kulkee etenkin kulutustavaroita ja teollisuuden käyttämiä komponentteja.

Osa laivoista on lähtenyt kanavan tukkiutumisen vuoksi tekemään matkaa Afrikan eteläkärjen kautta.

Vastoin alkuviikosta esitettyjä teorioita kova tuuli ei ollut pääsyy aluksen jumiutumiseen. Rabie arvioi lauantaina, että haveri saattoi johtua teknisestä viasta tai inhimillisestä erehdyksestä.

Kommentoi

Mainos: Savon Sanomat

Monipuoliset digisisällöt koko kotiin

Mainos: K-Citymarket Päiväranta ja K-Citymarket Kolmisoppi

Anna ajallesi arvoa - kaikki ostokset yhdellä kertaa Kuopion K-Citymarketeista. Kaupungin laajimmat valikoimat valitaan huolella ja ammattitaidolla

| Päivitetty

Uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut