Saamenkielistä varhaiskasvatusta tulisi vahvistaa erityisesti saamelaisten kotiseutualueen ulkopuolella, esittää opetus- ja kulttuuriministeriön kehittämistyöryhmä loppuraportissaan.
Työryhmä arvioi, että saamen kielten ja saamenkielisen opetuksen saattaminen pysyvälle pohjalle koko maassa edellyttää etäyhteyksien hyödyntämistä sekä muutoksia opetuksen toiminnallisuuden ja rahoituksen säännöksiin.
Ministeriön asettaman työryhmän tehtävänä oli tarkastella saamenkielisen varhaiskasvatuksen sekä saamelaisopetuksen tilaa kokonaisuutena. Kiireisimmäksi tehtäväksi nostetaan koltansaamen opetuksen kehittäminen, koska koltansaame on saamen kolmesta kielestä uhanalaisin.
Työryhmä myös kehittäisi opetus-, sosiaali- ja terveysalojen saamenkielisen henkilöstön koulutusta. Siihen esitetään muun muassa vastuuoppilaitosten nimeämistä sekä toimia eri oppiaineiden aineenopettajien koulutuksen koordinoimiseksi.
Lisäksi työryhmä esittää, että saamenkieliseen oppimateriaaliin osoitettaisiin lisää varoja ja saamelaisten osallisuutta opetuksen kehittämiseen vahvistettaisiin. Saamelaistiedon opetusta tulisi työryhmän mielestä lisätä kouluissa.