Tietoliikennepalvelujen katkos iski pankkeihin ja lentoyhtiöihin

Tietoliikennepalvelujen katkos halvaannutti muun muassa suurten pankkien ja lentoyhtiöiden asiakaspalvelua globaalisti torstaina. Vaikka katkos kesti vain noin tunnin, se ehti vihastuttaa kuluttajia, jotka eivät päässeet verkkosivustoille tai mobiilisovelluksiin.

Ongelman syyksi paljastui yhdysvaltalaisen teknologiatoimittajan Akamain järjestelmävika. Pilvipalveluita tuottava yhtiö välittää arviolta 15–30 prosenttia kaikesta internetin tietoliikenteestä.

Pulmasta kärsivät esimerkiksi yhdysvaltalaiset Delta-, United - ja Southwest -lentoyhtiöt. Ongelmia ilmeni myös muun muassa Australiassa Commonwealth Bankissa , joka on maan suurin pörssiyhtiö. Haittaa syntyi niin ikään Australian postipalveluun.

Katkos koettiin ennen liikkeiden aukeamista Suomen aikaa, joten esimerkiksi Australiassa se osui iltapäivään.

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut