Apulaisoikeuskansleri: Kela ei toiminut lainvastaisesti maksaessaan etuuksia prepaid-kortille tai maksuosoituksena ihmisille, joilla ei ole pankkitiliä

Kela oli kilpailutuksen seurauksena siirtänyt maksuosoitukset toiseen pankkiin. JUSSI NUKARI / LEHTIKUVA

Iiro-Matti Nieminen / STT

Kansaneläkelaitos (Kela) ei toiminut lainvastaisesti maksaessaan etuuksia prepaid-kortille tai maksuosoituksena asiakkaille, joilla ei ole pankkitiliä. Näin linjasi apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen viime perjantaina antamassaan ratkaisussa .

Jos Kelan etuutta ei ole mahdollista maksaa pankkitilille, Kela käyttää maksutapana pääasiassa maksua prepaid-kortille ja poikkeustilanteessa maksuosoitusta.

Oikeuskanslerille tehtiin viime vuoden toukokuussa kantelu, jossa arvosteltiin Kelan toimintaa pankkipalveluiden kilpailuttamisessa.

Kela oli kilpailutuksen seurauksena siirtänyt maksuosoitukset toiseen pankkiin. Kantelijan mukaan Kelan tiedossa oli, että valitun pankin konttoriverkosto on "erittäin paljon harvempi" kuin Kelan aiemmin käyttämällä pankilla.

Kantelija katsoi, että kilpailuttamisen seurauksena erityisesti kansaneläkeläiset, sairaat ja vammautuneet voivat joutua matkustamaan jopa satoja kilometrejä lakisääteisen etuutensa saadakseen. Kantelijan mielestä tämä asettaa kansalaiset keskenään eriarvoiseen asemaan.

Maksuosoituksia vähäinen määrä

Apulaisoikeuskanslerin ratkaisussa kerrotaan, että Kela maksaa etuuksia kuukausittain keskimäärin 3,3 miljoonaa kappaletta. Prepaid-kortille meneviä maksuja on keskimäärin 300 kuukaudessa. Maksuosoituksena Kelan etuuksia on vuodesta 2018 alkaen maksettu keskimäärin 4–7 henkilölle kuukaudessa.

Kela on kesästä 2017 lähtien maksanut etuudet pääasiassa prepaid-kortille niille asiakkaille, jolla ei ole pankkitiliä. Muutoksen jälkeen maksuosoituksia on käytetty vain poikkeustapauksissa.

Kela informoi pankin vaihdoksesta

Toukokuussa 2020 Kela soitti kantelijan puolisolle, joka hoitaa kantelijan asioita valtakirjalla. Puolisolle kerrottiin maksuosoituksia maksavan pankin vaihtumisesta ja että muutos tapahtuu kesäkuun puolivälissä 2020.

Puhelun aikana käytiin läpi eri maksuvaihtoehtoja ja muun muassa tarkistettiin lähimmät uuden pankin kassapalveluita tarjoavat konttorit. Puhelussa myös pahoiteltiin pankin vaihdoksesta mahdollisesti aiheutuvaa haittaa ja keskusteltiin prepaid-kortista.

Lisäksi kantelijalle postitettiin kirjeellä tietoa vaihdoksesta ja lähetettiin hänen puolisonsa pyynnöstä tietoa viestillä puolison asiointipalvelun kautta. Kantelijalle oli sittemmin tilattu prepaid-kortti.

Laillisuusvalvoja ei pitänyt ongelmallisena

Apulaisoikeuskansleri Puumalainen katsoi ratkaisussaan, että Kela toimi hallintolaissa säädetyn palvelu- ja neuvontaperiaatteen mukaisesti informoidessaan kantelijaa pankin vaihtumisesta.

Puumalaisen mukaan pankin vaihto ei ole johtanut yleisemmin siihen, ettei etuuksien saajilla olisi ollut erilaisia vaihtoehtoja käytettävissään etuuden saamiseksi ja vastaanottamiseksi. Puumalaisen arvion mukaan pankin vaihdos ei ole ollut yhdenvertaisuuden näkökulmasta ongelmallinen.

Apulaisoikeuskanslerilla ei myöskään ollut saadun selvityksen perusteella aihetta puuttua laillisuusvalvonnan keinoin Kelan prepaid-kortin ulkonäköön, kortin käytettävyyteen ja sen käytön seuraamiseen tai korttinostoista perittäviin palvelumaksuihin.

Kommentoi

Uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut