Sairasautojen onnettomuuksissa kuoli kymmenen ihmistä vuosina 2010–2019 – esimerkiksi radion kuuntelu häiritsi lähestyvän sairasauton havainnoimista

Sairasautot olivat osallisena seitsemässä kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa. Kuvituskuvaa. Timo Jaakonaho / LEHTIKUVA

Emmi Tilvis / STT

Sairasautojen onnettomuuksissa kuoli kymmenen ihmistä vuosina 2010–2019, kerrotaan Onnettomuustietoinstituutin (OTI) tiedotteessa. Vammautuneita oli yhteensä 13.

Tiedot perustuvat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimiin kuolemaan johtaneisiin onnettomuuksiin kyseisinä vuosina.

Onnettomuuksissa kuolleista kymmenestä ihmisestä kaksi oli sairasautossa.

Sairasautot olivat osallisena seitsemässä kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa, joista kuudessa sairasauto oli hälytysajossa. Viidessä onnettomuudessa kyydissä oli potilas.

Valtaosa kuolemaan johtaneista onnettomuuksista tapahtui päivänvalossa.

Joissain tilanteissa sairasauton kuljettaja ei havainnut lainkaan toista onettomuuteen osallista tai tilanne tuli niin yllättäen, ettei mitään ollut enää tehtävissä onnettomuuden estämiseksi.

– Sairasauton kuljettajan näkökulmasta onnettomuutta edelsi useimmiten havaintovirhe tai virheellinen arvio liikennetilanteesta ja muiden tienkäyttäjien toiminnasta. Sairasauton kuljettajan toimintaan vaikutti usein kiireellinen hälytysajo, sanoo liikenneturvallisuustutkija Salla Salenius tiedotteessa.

Hälytysajoneuvoilla on erityisasema liikenteessä

Tutkijalautakuntien mukaan sairasauto-onnettomuuksien ehkäisemiseksi tulisi ensihoitoyksiköiden ajokoulutusta lisätä ja kehittää.

Lisäksi sairasautojen potilastilojen turvallisuutta tulisi parantaa kehittämällä muun muassa turvavöitä sekä varmistamalla hoitovarusteiden riittävä kiinnitys.

Muille kuin sairasauton kuljettajille tutkijalautakunnat suosittelevat muun muassa lisää tiedotusta hälytysajoneuvojen erityisasemasta liikenteessä. Myös suuntamerkin riittävän aikaisen käytön merkitystä tulisi korostaa.

OTI:n julkaisun mukaan lähestyvän sairasauton ennakoimista vaikeutti etenkin liittymissä tapahtuneissa onnettomuuksissa se, ettei sairasautossa ollut hälytysääni käytössä tai toisen moottoriajoneuvon kuljettaja kuunteli radiota kovalla äänellä.

Vuosina 2010–2019 liikennevakuutuksesta korvattiin kaikkiaan 610 sellaista tie- tai katuverkolla tapahtunutta liikennevahinkoa, jossa vähintään yhtenä osallisena oli sairasauto. Näistä vahingoista 78 prosenttia oli omaisuusvahinkoja ja 22 prosenttia henkilövahinkoja.

Kommentoi

Uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut