Vantaan kaupunki värväsi somevaikuttajia koronarokotekampanjaansa – Mainonnan eettinen neuvosto otti kantaa valituksia poikineeseen tempaukseen

Lukuisat yksityishenkilöt tekivät lausuntopyyntöjä neuvostolle, sillä he pitivät Vantaan kaupungin kampanjaa asiattomana ja vastuuttomana. Anu Kiljunen
Emmi Julkunen

Emmi Julkunen

Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on antanut lausunnon Vantaan kaupungin koronarokotekampanjasta, jonka tarkoituksena oli kannustaa nuoria aikuisia koronarokotuksiin. Kampanjaa toteuttamaan valittiin sosiaalisen median vaikuttajia, jotka kampanjoivat Instagramissa rokotteen ottamisen puolesta kesäkuussa 2021.

Lukuisat yksityishenkilöt tekivät lausuntopyyntöjä neuvostolle katsoen muun muassa, että kampanja on ”asiaton ja vastuuton, koska rokotteilla on ehdollinen myyntilupa”. Vantaan kaupunki perusteli kampanjaa terveysturvallisuudella, sillä kampanjan kohderyhmään kuuluvien 20–24-vuotiaiden nuorten aikuisten keskuudessa koronavirustartunnat olivat kampanjan aikana kasvussa.

MEN on antanut kampanjasta vapauttavan lausunnon. Neuvosto katsoi, ettei kampanja ollut hyvän tavan vastainen. Lausunto oli yksimielinen.

– Neuvosto kuuli asiassa Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimeaa saadakseen taustatietoa lausuntopyynnöissä käytettyjen käsitteiden osalta, kertoo mainonnan eettisen neuvoston pääsihteeri Paula Paloranta.

MENin toiminnasta vastaavat Mainonnan neuvottelukunta ja Keskuskauppakamari.

Kommentoi

Uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut