Hallituksen syksyisen ilmastokompromissin perälauta tuli vastaan, tutkimuslaitosten mukaan lisätoimia tarvitaan

Päästövähennyksiä on lisättävä, jotta Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa riittävällä varmuudella, kertoo ympäristöministeriö tiedotteessaan. Näin kertovat tutkimuslaitosten arviot hallituksen ilmastopolitiikan suunnitelmista.

Syksyn budjettiriihessä keskusta ja vihreät pääsivät sopuun ilmastopäätöksistä niin sanotulla perälautakirjauksella. Vihreiden oli mahdollista hyväksyä pääministeri Sanna Marinin (sd.) kompromissiesitys, koska päätettiin, että päästölinjauksista tehdään keväällä tieteellinen arvio, jonka pohjalta pohditaan jatkotoimia.

Arvioita pyydettiin Suomen ilmastopaneelilta, Suomen ympäristökeskukselta (Syke), Luonnonvarakeskukselta, Ilmatieteen laitokselta ja Teknologian tutkimuskeskukselta.

Suomen ilmastopaneelin mukaan Suomi on pysynyt polulla kohti tavoitetta hiilineutraaliudesta, mutta lisätoimia tarvitaan jatkossa. Tarkoituksena oli arvioida, ovatko Suomen päästövähennystavoitteet saavutettavissa Keskipitkän aikavälin ilmastopolitiikan suunnitelmaluonnoksessa (Kaisu) esitetyin toimin.

Ilmastopaneelin raportin mukaan lisätoimia pitäisi joko osoittaa suunnitelman hyväksymisen yhteydessä tai varautua tarvittaessa tehtäviin lisätoimiin päästöjen vähentämiseksi.

Hiilinieluista kaivattiin tietoa

Kaisu-ilmastosuunnitelman piiriin kuuluvat esimerkiksi liikenteen ja maatalouden päästöt.

Maankäyttösektori ja EU:n päästökaupan piiriin kuuluvat alat sen sijaan ovat ilmastosuunnitelman ulkopuolella. Ilmastopaneelin mukaan hiilineutraaliustavoitteen arviointia vaikeuttikin se, ettei paneeli ollut vielä nähnyt luonnoksia suunnitelmista, joissa käsitellään maankäyttösektoria koskevaa politiikkaa.

Suomen hiilineutraaliustavoitteen saavuttaminen riippuu sekä hiilidioksidipäästöjen vähentämisestä että siitä, paljonko maankäyttösektorin nettonielua pystytään vahvistamaan. Tällä tarkoitetaan esimerkiksi sitä, paljonko Suomen metsissä on hiiltä sitoutuneena.

Hallitus voi tavoitella hiilineutraaliutta myös lisäämällä hiilinieluja suunniteltua enemmän.

Ilmastopaneeli suosittaa liikenteen päästökauppaan valmistautumista

Ilmastopaneelin raportissa suositellaan, että Suomen tulisi jatkaa liikenteen kansallisen päästökaupan valmistelua sen varalle, että liikenteen päästövähennystavoitetta ei saavuteta. Päästökauppa otettaisiin käyttöön vain tarvittaessa.

Raportin esipuheessa huomioitiin tällä hetkellä korkealla tasolla oleva öljyn hinta. Ilmastopaneeli on laatinut arvionsa olettaen, että energiamarkkinoiden kuumeneminen ja hintojen nousu on tilapäinen ilmiö, josta palataan asteittain normaaliin taloustilanteeseen.

Syken lausunnon mukaan suunnitelmassa ei ole on käsitelty tavoitteiden saavuttamiseen ja mallintamiseen liittyviä epävarmuuksia, vaan lähdetty siitä, että toimenpiteet johtavat esitettyihin lopputuloksiin. Tämän vuoksi suunnitelmassa pitäisi olla sen mukaan joustoa, joka takaa tavoitteiden saavuttamisen.

Tutkimuslaitosten arvioita käydään seuraavaksi läpi ilmasto- ja energiapoliittisessa ministerityöryhmässä. Ministerityöryhmä ottaa kantaa ilmastosuunnitelmaluonnoksesta tehtyihin riittävyysarvioihin maaliskuun puoliväliin mennessä.

Ilmastosuunnitelmasta on annettu myös runsaasti lausuntoja.

Ministeri Kari: Odotetun kaltainen arvio

Ympäristö- ja ilmastoministeri Emma Karin (vihr.) mielestä ilmastopaneelin ja tutkimuslaitosten arviot ovat odotetun kaltaisia.

– Nopealla tutustumisella tutkimuslaitosten arvioihin näyttää, että viesti oli odotetun kaltainen: olemme oikealla polulla mutta suunnitelmassa on epävarmuuksia, Kari vastasi perjantai-iltana sähköpostitse STT:n lähettämiin kysymyksiin asiasta.

Hänen mukaansa seuraavina päivinä tehdään tarkempia johtopäätöksiä siitä, mitä tarvitaan taakanjakosektorin ilmastosuunnitelman viimeistelyyn ja näiden epävarmuuksien vähentämiseen.

– Tämän hallituksen keskeinen tehtävä on varmistaa, että Suomi on polulla kohti hiilineutraaliutta ja että päästövähennystavoitteet täyttyvät, Kari sanoi.

– Vihreille tärkeintä on, että riittävät päästövähennykset saadaan kasaan ja epävarmuuksia vähennettyä.

Karin mukaan hallitus teki jo syksyn budjettiriihessä päätöksen, että maankäyttösektorilta päästöjä vähennetään enemmän, jolloin tämä kattaa osan taakanjakosektorin päästövähennyksistä.

– Nyt näyttää, että tarvitsemme vielä lisää päätöksiä varmistamaan sen, että maankäyttösektorin päästövähennystavoitteemme varmasti ylittyy ja voimme hyödyntää tämän jouston, Kari sanoi.

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut