Poliitikot haluavat helpottaa kuljetusalan ahdinkoa, mutta ministeriöt jäivät erimielisiksi keinoista

Poliitikot haluaisivat helpottaa ahdinkoa kuljetusalalla, jota polttoaineiden nousevat hinnat ahdistavat. Keinoista sopiminen ei kuitenkaan tiistaina ottanut onnistuakseen.

Jo ennen Ukrainan sotaa polttoaineen ja energian hinnat ovat olleet nousussa. Venäjän sotatoimet Ukrainassa lisäävät nousupaineita. Valtiovarainministeri Annika Saarikon (kesk.) johtama varautumisen ministerityöryhmä haarukoi tiistaina mahdollisiksi auttamiskeinoiksi kuljetusalalle joko yritystuet tai uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteesta hölläämisen.

Jakeluvelvoite tarkoittaa liikennepolttoaineen jakelijoille säädettyä velvoitetta toimittaa vuosittain kulutukseen vähimmäisosuus uusiutuvia polttoaineita. Velvoitteen tarkoituksena on edistää kestävien uusiutuvien polttoaineiden käyttöä moottoribensiinin, dieselöljyn ja maakaasun korvaamiseksi liikenteessä.

Eri ministeriöiden välille jäi tiistaina eriäviä näkemyksiä jakeluvelvoitteesta. Ne koskevat muun muassa sitä, kuinka vaikuttava ympäristötoimi jakeluvelvoite on ja sitä, kuinka tehokkaasti jakeluvelvoitteen väliaikainen höllääminen alentaisi hintoja.

Jo Saarikko kertoi ministeriöiden eriävistä näkemyksestä tiistaina aamulla. Eräs asiaa tunteva virkamies puolestaan täsmensi STT:lle, että esimerkiksi valtiovarainministeriössä puollettaisiin jakeluvelvoitteen muutosta helpommin kuin ympäristöministeriössä.

Virkamieslähteen mukaan näkemyserot koskevat sekä virkamiehiä että poliitikkoja. Ympäristö- ja ilmastoministerinä on vihreiden Emma Kari.

Irti Venäjästä

Saarikko ei vielä tiistaina arvioinut sitä, minkälaisesta mittaluokasta yritystuissa olisi kyse. Muutokset jakeluvelvoitteeseen eivät puolestaan lisäisi rahan tarvetta, vaan kyseinen keino säästäisi julkista rahaa.

Ilmastovaikutusten lisäksi jakeluvelvoitteen väliaikaisessa hölläämisessä täytyy huomioida myös se, kuinka toimenpide vaikuttaisi investointeihin. Yritykset ovat satsanneet jo biopolttoaineiden tuotantoon ja odottavat jakeluvelvoitteen vaikuttavan kysyntään.

Ympäristöministeriön lisäksi esimerkiksi työ- ja elinkeinoministeriössä ei ilmeisesti ole varauksetonta innostusta jakeluvelvoitteen muutoksille. Jakeluvelvoitetta koskeva lainsäädäntö on elinkeinoministeriön aluetta.

Saarikko painotti tiistaina myös pitkän aikavälin tavoitetta päästä irti Venäjän fossiilisista polttoaineista.

– Me olemme oikealla uralla ja sitä on vain kiihdytettävä entistä kovempaan vauhtiin. Tästä on hallituksessa yksimielisyys. Aivan lähikuukausille tarvitaan kuitenkin akuutteja ratkaisuja, jotka perustuvat vielä fossiiliseen maailmaan niin, että mikään tuotannossamme ei pysähdy, hän sanoi.

Saarikon mukaan näköpiirissä ei ole nyt varmuutta siitä, milloin polttoaineiden hinnat maailmanmarkkinoilla kääntyvät laskuun.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut