VR Group laajenee Ruotsiin ostamalla bussi- ja raideoperaattorin

VR Group ostaa ruotsalaisen bussi- ja raideoperaattorin Arriva Sverigen . Arriva Sverige on osa eurooppalaista Arriva -konsernia, jonka omistaa saksalainen Deutsche Bahn . Kaupan toteutuksen jälkeen Arriva Sverige siirtyy VR Groupin matkustajaliikenteen alle itsenäiseksi yhtiöksi. Kauppa on tarkoitus toteuttaa heinäkuun alussa.

Kauppahintaa ei julkisteta. VR Groupin matkustajaliikenteen johtaja Topi Simola kuvaili investointia VR:n mittakaavassa kohtuullisen maltilliseksi.

– Se on huomattavasti vähemmän kuin käytämme olemassa olevan kaluston kunnossapitoon vuosittain, hän sanoi tiedotustilaisuudessa.

Arriva Sverigen liikevaihto oli viime vuonna yli 300 miljoonaa euroa. Se liikennöi Tukholman kaupunkiliikenteessä sekä Etelä-Ruotsin ja Itä-Götanmaan alueliikenteessä.

Vauhdittamaan sähköistymistä Ruotsissa

VR Group kertoo haluavansa kaupalla kasvaa ja vahvistaa asemaansa sekä kilpailukykyänsä kaupunkiliikenneoperaattorina. VR Groupin monopoli Suomessa purettiin vuosi sitten ja VR Group valmistautuu uuteen tilanteeseen, jossa markkinoilla voi olla muitakin operaattoreita.

– Kilpailukyvyn turvaamiseksi strategiamme on nyt kasvaa avautuvilla kaupunkiliikennemarkkinoilla Pohjoismaissa, sanoo toimitusjohtaja Lauri Sipponen.

Kaupan myötä VR Groupille avautuvat Ruotsin Suomeen verrattuna moninkertaiset sopimuspohjaisen julkisen liikenteen markkinat.

Yhtiö haluaa tuoda Arriva Sverigeen Suomessa kerrytettyä sähköbussiosaamistaan sekä vauhdittaa Ruotsin bussiliikennemarkkinan sähköistymistä.

– Ruotsi ei ole sähköistymisessä niin pitkällä kuin Suomi, Simola sanoi.

Hän mainitsi, että VR Groupin matkustajaliikenteeseen kuuluvassa Pohjolan Liikenteen linja-autoliikenteessä on siirrytty täysin dieselbusseista sähköistettyyn liikenteeseen. Simolan mukaan Pohjolan Liikenne ei ole Suomessa ostanut dieselbusseja vuoden 2018 jälkeen ollenkaan.

– Haluamme olla tekemässä samaa temppua Ruotsissa.

VR Groupista ei kerrota, mihin muihin maihin se mahdollisesti tähyää.

Bussien määrä kasvaa merkittävästi

VR Groupin bussien määrä tulee kasvamaan merkittävästi kaupan myötä. Arrivalla on Ruotsissa 800 bussia. Määrän kasvattaminen koetaan yhtiössä tärkeäksi, sillä busseja on kehitetty valmistajien kanssa yhteistyössä markkinaan sopivaksi sen jälkeen kun bussiliikennettä alettiin sähköistää.

Arrivalla on Ruotsissa lisäksi 238 junaa ja 65 raitiovaunua. Se on Ruotsin kolmanneksi suurin junaoperaattori ja neljänneksi suurin bussioperaattori.

Sillä on 3 800 työntekijää, täysiaikaisesti heistä työskentelee 2 700. VR Groupilla työskentelee 5 600 työntekijää.

– Henkilökunnalle Ruotsissa ja Suomessa tällä kaupalla ei ole vaikutuksia. Kaikki jatkavat nykyisissä tehtävissään, Simola sanoi.

Professori: Kaupunkien koko joukkoliikenne kiinnostaa

Liikennejärjestelmiä tutkineen professorin mukaan VR Groupin tähtäimessä saattaa olla kaupunkien koko joukkoliikenteen palvelutarjonnan haltuunottaminen.

– Ehkä se on se markkina, mihin halutaan laajentua. Riippumatta joukkoliikennevälineestä VR voisi olla tarjoamassa palveluja kaupunkiliikenteessä, arvioi Tampereen yliopiston liikenteen tutkimuskeskus Vernen johtajana toimiva professori Heikki Liimatainen.

Tällä hetkellä Pohjoismaissa on hänen mukaansa nähtävissä jopa raitiotiejärjestelmien buumi.

Raideliikennemarkkinoilla kilpailu on viime aikoina vähitellen avautunut EU:n pakottamana.

– Vanhat kansalliset monopolit on pikku hiljaa purettu maasta riippuen vähän eri tahdissa, Liimatainen sanoo.

VR:n monopoli Suomessa purettiin vuosi sitten. Tunkua varteenotettavista toimijoista ei kuitenkaan ole ollut. Helsingin seudun liikenteen (HSL) junien liikennöitsijästä käytiin kilpailutus, jonka VR voitti.

Liimataisen mukaan tämä ei ollut mikään yllätys, sillä Suomi on oma toimintaympäristönsä raidemarkkinoilla jo senkin takia, että maassa on eri raideleveys kuin Keski-Euroopassa.

– Kuljettajien rekrytoinnitkin voivat olla hankalia uusille tulijoille, hän arvelee.

Myös muualla kuin HSL-aluella on kuitenkin ollut puhetta lähijunaliikenteen niin sanotusta uudesta tulemisesta, mikä voi Liimataisen mukaan lisätä tulevina vuosina kilpailua.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut