Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Oletko hoksannut näitä kikkoja? Keskisuomalainen arjen asiantuntija neuvoo, miten ruokakuluissa voi säästää

Kalan ja lihan kallistuessa pavut, linssit ja herneet ovat pysyneet edullisina proteiininlähteinä.

Elintarvikkeiden hinnat ovat Tilastokeskuksen elokuun tietojen mukaan nousseet vuoden takaisesta 12,2 prosenttia. Eniten ovat kallistuneet tietyt viljatuotteet kuten jauhot ja suurimot sekä kahvi, kananmunat ja tuore kala. Kaikkien näiden hinta on noussut vähintään 30 prosenttia.

Moni keskituloinenkin pohtii nyt ruokakaupassa entistä tarkemmin, mitä ostoskärryyn valitsisi. Pohdinta kannattaisi kuitenkin tehdä etukäteen eikä jättää sitä kaupan pursuilevien hyllyjen äärellä tehtäväksi, muistuttaa Keski-Suomen Marttojen toiminnanjohtaja Kati-Erika Timperi.

– On hyvä suunnitella ruokalista vaikkapa viikoksi eteenpäin ja tehdä ostoslista sen perusteella. Samalla voi laskea, mitä ostokset suurin piirtein tulevat maksamaan, Timperi sanoo.

Etukäteen suunnitellessa on myös helpompaa tarkistaa, että ostoskoriin kertyy riittävästi niin proteiineja kuin kasviksia ja hedelmiäkin.

Kun valmiina on ajatus lähipäivien ruuista, on helpompi myös suunnitella mahdollisten tähteiden jatkokäyttö. Yhden päivän perunamuusin jämistä voi syntyä seuraavana päivänä satsi sämpylöitä, perunoiden kanssa syödyn jauhelihakastikkeen taas voi jatkaa pastan kanssa syötäväksi bolognese-kastikkeeksi. Esimerkiksi kasvissosekeitto taas säilyy hyvin, ja sitä voi jatkaa linsseillä proteiinipitoisemmaksi.

Timperi vinkkaa myös, että ostoksille lähtiessä voi määrittää ylärajan kilohinnalle, jonka on valmis maksamaan hedelmistä ja vihanneksista.

Soijarouhe on edullinen, hyvin säilyvä ja miedon makuinen proteiinin lähde.

Kati-Erika Timperi

Jos ostoksilla on mahdollista käydä silloin, kun tarjolla on punalaputettuja tuotteita, ne kannattaa hyödyntää ja laittaa pian vanhenevat tuotteet kotona pakastimeen odottamaan oikeaa hetkeä.

Säästöä punalaputetutkin tuotteet tosin tuottavat vain, jos ne muistaa käyttää. Yksi Timperin vinkki ennen ostoksille lähtöä onkin tarkistaa, mitä kaapeista ja pakastimesta jo valmiiksi löytyy, ja rakentaa ostoslista niin, että aiemmin hankitut raaka-aineet tulevat käyttöön.

– Hyviä ja halpoja raaka-aineita ovat myös itse kerätyt sienet, marjat ja villiyrtit, muistuttaa Timperi.

Kaikki peruselintarvikkeet ovat kallistuneet vuoden takaisesta – vain kaalin hinta on pudonnut. Pelkästään kaalista tai muista satokauden vihanneksista ei kuitenkaan vielä synny monipuolista ruokaa, ja niin kalan kuin lihankin hinnat ovat nousseet selvästi.

Jalostetut kasviproteiinit ovat ennestäänkin olleet hinnakkaita pienituloisen kuluttajan arkiruuan perusraaka-aineiksi. Edullisiksi vaihtoehdoiksi jäävät linssit, pavut ja herneet.

– Osalle ne eivät sovi, eivätkä kaikki ole niihin tottuneet. Niiden käytön voi aloittaa vaikkapa lisäämällä kasvisruokaan linssejä. Vaikka soija raaka-aineena jakaa mielipiteitä, soijarouhe on edullinen, hyvin säilyvä ja miedon makuinen proteiinin lähde, jota voi käyttää jauhelihan tapaan.

Hyvä proteiinilisä etenkin tähän aikaan vuodesta ovat metsäsienet. Myös pähkinöissä on paljon proteiinia, mutta etenkin valmiiksi pakattuina niiden kilohinta on korkea eikä niistä ole ruuan pääproteiiniksi.

Timperi muistuttaa, ettei kalaakaan kannata unohtaa: kotimaista silakkaa, muikkua ja haukea voi ostaa valmiiksi käsiteltynä, ellei taitoa halua opiskella itse. Valmiiksi käsiteltynäkään näiden kalojen hinnat eivät yllä merilohen kilohintaan.

Etukäteissuunnittelu tekee helpompaa niin ostoksilla käymisestä kuin kauppareissujen harventamisestakin. Mitä harvemmin kaupassa käy, sitä vähemmän on tilaisuuksia heräteostoksiin.

Timperi ei kannusta ajelemaan kaupasta toiseen hyvienkään tarjousten perässä. Jos ostoksilla voi käydä kävellen, joukkoliikenteellä tai pyörällä, siinä saattaa vain tarjoustuotteita hankkimalla hiukan säästääkin.

– Mitä useammassa kaupassa käy, sitä todennäköisemmin mukaan tarttuu myös heräteostoksia. Jos tarjouksessa on tuotteita, joita arjessa muutenkin käyttäisi, silloin ne tietenkin kannattaa hyödyntää.

Heräteostoksia voi välttää myös tilaamalla ostokset verkossa, vaikka se jonkin verran maksaakin.

– Jos isommat ostokset ostaa kerralla, kuljetushinnalla ei ole niin paljon merkitystä, Timperi toteaa.

12,2

prosenttia on elintarvikkeiden hinta noussut vuoden takaisesta.