Halpakauppaketju Tokmannin vertailukelpoinen liikevoitto supistui heinä-syyskuussa 23,5 miljoonaan euroon vuoden takaisesta 26,1 miljoonasta eurosta. Liikevaihto kasvoi viisi prosenttia 295 miljoonaan euroon.
Toimitusjohtaja Mika Rautiainen kertoo, että tulosta painoivat erityisesti kiinteistökulujen kasvu sekä sähkökulujen nousu.
Myyntikate jäi hänen mukaansa matalammaksi, mihin vaikuttivat kampanjamyynnin kasvu ja päivittäistavaroiden myynnin korostuminen käyttötavaraan verrattuna.
– Asiakkaiden ostokäyttäytymisen muutos johtuu ostovoiman ja kuluttajaluottamuksen heikentymisestä. Joulusesongin käynnistyessä uskomme käyttötavaran myynnin jälleen normalisoituvan, Rautiainen arvioi tiedotteessa.
Tulosennusteeseen liittyy epävarmuutta
Tokmanni ennustaa tämän vuoden liikevaihdon olevan viime vuoden tasolla. Euromääräisen vertailukelpoisen liikevoiton odotetaan olevan 90–110 miljoonaa euroa.
Yhtiön mukaan ennusteeseen liittyy kuitenkin epävarmuustekijöitä inflaation, korkotason, Ukrainan sodan ja koronapandemian kehittymisen sekä niiden aiheuttamien vaikutusten johdosta.