Arman Alizad: "Jos olisin Manilan slummissa kertonut Suomesta, ne ihmiset olisivat luulleet minun vittuilevan heille jollakin utopialla"

Pahinta on, kun ihminen puhuu asiasta varmuudella, jonka antaa täydellinen tietämättömyys.

Tämän lauseen Arman Alizad kuuli oppi-isältään Jouni Korhoselta kouluttautuessaan räätäliksi 1990-luvulla. Parikymmentä vuotta myöhemmin se on enemmän totta kuin koskaan.

– Kun lukee mitä tahansa netin kommenttiraitaa, niin tuntuu, että keskusteluissa kukaan ei tiedä mitään, mutta kaikki uskovat tietävänsä kaiken, Alizad sanoo.

– Siksi haluan pakata kamani reppuun ja lähteä kysymään asiasta suoraan niiltä, joita aihe koskee.

Tällä tavalla Alizad on tehnyt jo monia dokumenttisarjoja. Kill Armanissa hän kiersi maailmaa tutustumassa taistelulajeihin ja kulttuureihin, Arman ja viimeinen ristiretki -sarjan kaksi kautta pureutuivat länsimaisen kulttuurin ulkopuolisiin yhteisöihin.

Nelosella tiistaina alkavassa kymmenosaisessa Pohjantähden alla -dokumenttisarjassa matkakohteena on Suomi. Aiheina ovat muun muassa asunnottomuus, moottoripyöräkerho, puolustusvoimat, ravinto, vankila ja päihderiippuvaisuus.

– Tämä on ollut vaikein projektini, sillä kun sarja on esitetty, nämä asiat ovat yhä läsnä ja ympärillämme. Eikä minulla ole asioihin ratkaisua. Jos olisi, olisin saanut yhdellä sarjalla osan Suomen suurimmista epäkohdista ratkaistua, Alizad nauraa.

Ajatus keskittyä kotimaahan syntyi, kun Alizad teki Arman ja viimeinen ristiretki -sarjan ensimmäistä kautta muutama vuosi sitten. Maailman kolkkia kolutessaan mies vakuuttui siitä, että Suomessa on paljon sellaisia asioita, joita muualla ei pidetä itsestään selvyytenä. Sellaisia kuten lämmin ruoka, koti, koulutus ja terveydenhuolto.

– Jos olisin Manilan slummissa kertonut Suomesta, ne ihmiset olisivat luulleet minun vittuilevan heille jollakin utopialla, Alizad tiivistää.

– Mutta vaikka Suomi on millä tahansa toimivaa yhteiskuntaa käsittelevällä mittarilla top 10 -maa, täällä on paljon vaiettuja epäkohtia. Sitä samaa kuin muualla: työttömyyttä, asunnottomuutta, köyhyyttä. Ja näihin halusin tarttua.

Alizad huomauttaa, että monista sarjan aiheista suomalaisilla on mustavalkoinen kuva: asunnottomuus on omaa syytä, moottoripyöräkerholaiset ovat rikollisia ja päihderiippuvaiset selkärangattomia tyyppejä, joiden pitäisi ryhdistäytyä.

Tätä kuvaa Alizad haluaa dokumenteillaan antaa uusia sävyjä.

– Ei narkkari ole automaattisesti tyyppi, jota yhteiskunta ei kiinnosta. Mutta jos vaikka Pasi on 12-vuotiaasta viettänyt elämää kaduilla, kun koti on paikka, johon ei väkivallan vuoksi uskalla mennä, niin kolmekymppiselle Pasille pitäisi sanoa muutakin kuin että ryhdistäydy.

Omaa rooliaan dokumentintekijänä Alizad vertaa äänitorveen. Hän on väline, jonka kautta muut pääsevät esille.

– Tällä tavalla teimme jo Kill Arman -sarjan. Menimme ja sanoimme, että leikitään niin, ettemme tiedä lajistanne mitään. Mitä haluatte kertoa? Alizad sanoo.

– Samalla kaavalla olemme tehneet muutkin sarjani. En tiedä, osaisinko tehdä dokumentteja eri tavalla. Kerron vain aiheista, joista olen aidosti kiinnostunut, ja silloin teen kaikkeni. Se on ollut hyvä ja huono ominaisuus läpi elämäni.

Se, että yhteiskunnan ulkopuoliset – joko sinne sysätyt tai sinne halunneet – suostuvat puhumaan edes äänitorvelle, vaatii pitkän työn.

Luottamus on sana, joka Alizadin puheissa nousee useasti esille. Esimerkiksi Cannonballs-moottoripyöräkerholaisten kanssa vaadittiin vuoden työ, että luottamus oli molemmin puolin kunnossa.

– Piti olla riittävän lähellä, että he vastaavat kysymyksiini – ja että uskallan kysyä ne oikeat kysymykset. Jos kukaan ei olisi puhunut vakavissaan niin jaksosta olisi tullut vain hauska festariraportti, joka ei palvele ketään.

Alizadille on tärkeää, että sarjassa ei glorifioida tai demonisoida ketään. Esimerkiksi moottoripyöräkerholaisista monella on rikosrekisteriä, mutta se ei ole koko totuus. Joillekin kerho on paikka, josta on löytynyt elämään niin säännöt kuin perhekin.

Osallistuvalle dokumentille on Alizadin mukaan tarvetta. Hän huomauttaa, että iltapäivälehtiotsikoiden perusteella suomalaiset elävät maailmassa, jossa uutiskynnyksen ylittävät sekä tosi-tv-tähti, jonka on vaikea ottaa suihin niskakivun vuoksi että amerikkalainen elokuvatähti, joka postaa itsestään meikittömän kuvan Instagramiin.

– Olisi vääryyttä ihmiskuntaa kohtaan olla tekemättä näitä dokumentteja. Koen tekeväni tärkeää työtä ja toisaalta olen etuoikeutettu, että saan tehdä dokumentteja itseäni kiinnostavista aiheista.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Viihde

18.8.2019 Sutkaus

17.8.2019 Sutkaus

16.8.2019 Sutkaus

15.8.2019 Sutkaus

14.8.2019 Sutkaus

13.8.2019 Sutkaus

18.8.2019 Fingerpori

17.8.2019 Fingerpori

16.8.2019 Fingerpori

15.8.2019 Fingerpori

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.