Miksi hakaristi esiintyy edelleen Suomen ilmavoimien yhteydessä? Veikko vastaa

Iloista maanantaita, rakkaat lukijat!

Nimimerkki Punainen Paroni on nähnyt kesän lentonäytöksiä markkinoivia mainoksia, joissa esiintyy vanhoja lentokoneita. Eräs koneista on jäänyt erityisesti mieleen.

– Yhdessä kuvassa oli vanha lentokone, jonka kylkeen oli maalattu sinivalkoinen hakaristi. Mikä mahtaa olla tarina tämän merkin takana? kysyy hän.

Kyseisessä kuvassa on mitä suurimmalla todennäköisyydellä Suomen ilmavoimien vanha kone, jonka kyljessä on ilmavoimien vanha tunnus. Ehkä hieman yllättäen saamme kiittää kyseisestä tunnuksesta, hakarististä, ruotsalaisia.

Tarina juontaa juurensa vuoteen 1918. Tuolloin ruotsalainen kreivi Eric von Rosen lahjoitti Suomen lentojoukoille näiden ensimmäisen lentokoneen, Thulin typ D -tiedustelukoneen.

Alun perin koneen siivissä oli ollut Thulinin lentokoulun tunnukset. Niitä tunnuksia ei tietenkään Suomessa haluttu käyttää. Niinpä ennen Suomeen lentämistä tunnukset oli peitetty maalaamalla niiden päälle valkoinen ympyrä. Von Rosen oli kuitenkin lisännyt oman silauksensa lopputulokseen ja maalauttanut ympyrän keskelle vielä henkilökohtaisen onnenmerkkinsä, sinisen hakaristin.

Sininen hakaristi sijoitettuna valkoiseen ympyrään ihastutti Suomessa niin paljon, että se määrättiin armeijan lentokoneiden tunnukseksi jo samassa kuussa. Samaisesta hakarististä tuli myös Suomen armeijan panssaroitujen ajoneuvojen tunnus ennen jatkosodan alkua.

Liittoutuneiden valvontakomission kehotuksesta hakaristin käytöstä luovuttiin Lapin sodan aikana huhtikuussa 1945, koska se yhdistettiin toisessa maailmansodassa hävinneen natsi-Saksan tunnukseen.

Tämän jälkeen otettiin käyttöön pyöreä valko-sini-valkoinen kokardimainen kansallistunnus.

Eipä hakaristi jäänyt kuitenkaan täysin historiaan. 1950-luvulla ilmavoimien joukko-osastoille suunniteltiin omat liput. Lippujen keskikuviossa päädyttiin Akseli Gallen-Kallelan jo vuonna 1918 suunnittelemaan, lentokoneen ohjaajille myönnettävään Suomen lentomerkkiin, jossa siipikehätunnuksen keskellä on musta hakaristi.

Sama kuvio esiintyy vielä tänäkin päivänä ilmavoimien joukko-osastojen lipuissa ja kunniamerkeissä.

Lopuksi: Tiesittehän, että alkuperäinen Punainen paroni oli nimeltään Manfred Albrecht von Richthofen?

Hän oli saksalainen sotilaslentäjä, joka pudotti ensimmäisessä maailmansodassa todistetusti 80 viholliskonetta.

Voit lähettää Veikolle palautetta tai kysymyksiä osoitteella Veikko Virtanen, Savon Sanomat / Päivyri, PL 68, 70101 Kuopio tai veikko.virtanen@savonsanomat.fi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Viihde

14.10.2019 Sutkaus

Olli Herman nöyränä TTK-tanssiparketilla: "Tajuan raadollisesti, etten ole kovin lahjakas – Kompensoin puutteeni tekemällä viihdettä"

13.10.2019 Sutkaus

12.10.2019 Sutkaus

11.10.2019 Sutkaus

10.10.2019 Sutkaus

9.10.2019 Sutkaus

Tämä keikka aiheutti kuopiolaisnuorille kylmiä väreitä – Yhdysvaltalainen Ariana Grande toi lauantaina makeutusainetta kuopiolaisnuorten elämään

8.10.2019 Sutkaus

Jenni Vartiaiselle vauva – "Hän on täällä terveenä ja täydellisenä"

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.