Suomen muotialalta puuttuvat kaupalliset osaajat

Suomen muotiala tarvitsee kipeästi liike-elämän ja markkinoinnin taitajia. Luovien alojen liiketoiminnan kehittämisyhdistyksen Digesin asiantuntija Helena Pekkarinen sanoo, että Suomessa on opittava muodostamaan tiimejä samaan tapaan kuin vaikkapa Ruotsissa.

- Siellä on tiimi, jossa yksi osaa jakelun, yksi tuotannon, yksi bisneksen, yksi brändirakennuksen ja yksi suunnittelun.

Myös Muotikaupan liiton toimitusjohtaja Yrjö Gorski katsoo, että suomalainen muoti kaipaa kontakteja.

- Ainut kontakti, jolla suomalainen nuori suunnittelija pääsee maailman bisnekseen mukaan, on se, että ulkomainen messujärjestäjä tarjoaa hänelle ilmaisen messupaikan sen vuoksi, että hän on lupaava suunnittelija Suomesta, hän kuvaa.

Messuilla kiertämisestä ja oman myymälän takahuoneessa ompelemisesta on pitkä matka bisnekseen, Gorski huomauttaa.

Haaste on jo tiedostettu muotialalla. Aalto-yliopistossa Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu ja Kauppakorkeakoulu virittelevät yhteistä sivuainetta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Viihde

23.9.2019 Sutkaus

22.9.2019 Sutkaus

21.9.2019 Sutkaus

Taas on kaloilla kokoa – uistimeen tarttui 1,5-kiloinen kuhakörmy, katso kuvat eri saaliista!

20.9.2019 Sutkaus

Seiska: Jäyhä savolainen toimitusjohtaja on mysteerimies myös vaimolleen

19.9.2019 Sutkaus

18.9.2019 Sutkaus

Juhani, 29, huomasi, että ihminen luo itse rajoitteensa – nyt mies lähtee kiertämään maailman ympäri ilman lentokonetta

17.9.2019 Sutkaus

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.