Kävelykadusta puhuminen Varkaudessa on kuin istuisi paljaalla takapuolella muurahaispesään

Horisontti

Se on vähän kuin istuisi paljaalla takapuolella muurahaispesään, jota hetkeä aikaisemmin on sorkkinut kepillä. Nimittäin ehdottaa Kauppakatua kävelykaduksi, tai edes osaa siitä.

Kävelykadusta puhumalla saa varkautelaiset kiukkuisiksi ja kimppuunsa.

Siitä huolimatta ehdotan: Kauppakadun keskiosa pitäisi rauhoittaa kävelykaduksi samalla, kun Halosen aukion parkkipaikka muutetaan puistomaiseksi alueeksi. Samalla tavalla kävelykatuna pitäisi luoda reitti Huruslahden rantaan.

Jostain syystä ajatus kävelykadusta ei ole Varkaudessa koskaan ottanut tulta alleen. Täällä ollaan vakaasti sitä mieltä, että jos autolla ei pääse kaupan etuoven eteen, kauppaan ei mennä. Ei ainakaan Kauppakadulla.

Luulisi, että kadun varrella myydään autoja ja varaosia eikä suinkaan vaatteita ja kenkiä ja muuta käsin kannettavaa tavaraa.

Tosiasiassa matka esimerkiksi Prisman parkkipaikan kauimmaisista parkkiruuduista maitohyllylle on pitempi kuin Laivalinnankadun parkkipaikoilta Kauppakadulle. Arvaan, että ensimmäiset Kauppakadun autoilijat kaivavat jo mittanauhojaan esille valmiina todistamaan väitteeni vääräksi. Odotan mielenkiinnolla mittaustuloksia.

Muualla maailmalla ja myös Suomessa on havaittu, että kävelevä ihminen on alttiimpi astahtamaan ohikulkemaansa liikkeeseen sisälle siinäkin tapauksessa, että oli varsinaisesti menossa jonnekin muualle.

Kauppakadun yritykset valittavat, että kaupunki ei kuuntele heitä. Itse asiassa kävelykatua ei ole juuri siitä syystä, että yrittäjiä on kuunneltu. Talvella periaatteessa lämmitettävä katu on lumisen ja lumettoman kadun tilkkutäkki samasta syystä: yrittäjiä on kuunneltu eikä pakotettu liittymään lämmitykseen.

Joskus toivoisi, että kaupunki kuuntelisi vähemmän.

Hassuinta on, että suurin osa Kauppakadun autoliikenteestä ei edes suuntaudu kadun liikkeisiin. Valtaosa on läpiajoa. Juuri sitä kävelypainotteisella yksisuuntaisella kadulla pyrittiin vähentämään. Ei onnistunut.

On kaksi tapaa ärsyttää varkautelaisia Kauppakadulla. Toinen on toteuttaa kadun ajatusta ja kävellä ajoradan yli mistä huvittaa ja vielä niin, että ei suostu väistämään autoja. Harrastan tätä mielelläni.

Toinen tapa, jota myös harvakseltaan käytän, on ajaa katua kahtakymppiä. Siis vauhtia, jota kadulla pitäisi liikennemerkin mukaan ajaa. Taakseen saa nopeasti jonon kärttyisiä autoilijoita.

Kauppakadulla on viimeksi ajettu kahtakymppiä 1990-luvulla ennen kadun remonttia. Silloin viikonloppuisin kadulla ajettiin hitaasti ja välillä pysähdyttiin juttelemaan vastaan tulevan auton kuljettajan kanssa. Sitähän ei nyt yksisuuntaisella kadulla voi tehdä. Siksi vauhditkin ovat varmaan nousseet.

Mutta ehkä minun ei ulkopaikkakuntalaisena kannata tästä huudella. Se pitää vain uskoa, että Kauppakadulle ei kukaan tule ostoksille kello 17 jälkeen eikä kävellen.

Onhan se nyt yleisessä tiedossa, että ei Varkaudessa kannata kahvilakaan, joka on auki iltaisin ja viikonloppuisin.

Eikun hetkinen?

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.