Yhdeksän sirkkelinterää

Kaupungissa liikkuessamme havaitsemme erilaisia kohteita. Rakennukset ja puistoalueet luovat yleisilmettä.

Vesitornin kaltainen aikanaan tien "lukoksi" nimetty rakennus naulaa ulkopaikkakuntalaisenkin katseen.

Aluetta pilkkovat järvet sävyttävät alueen värikarttaa. Tarkkanäköinen havaitsee myös yksityiskohtia: patsaita, muistomerkkejä ja muita taideteoksia. Huruslahden rannalla voi ihmetellä yhdeksää sirkkelinterää.

Taideteosten tehtävä on saada ihmisen ajatukset liikkeelle. Näköispatsaat muistuttavat Walter Ahlströmin jykevän hahmon tavoin teollisuuden suurmiehestä. Sotien vaiheet palautuvat mieliimme astellessamme Pirtinniemen tai Ylä-Kankun hautamuistomerkkien ääreen.

Patsailla on muistutettu myös paikkakunnan historiasta. Huruslahden rannan laivanrakentajat takovat laivanrakennuksen upeaa menneisyyttä. Siitä viestivät myös Lehtoniemen teollisuuden muistomerkki ja kaupungin vaakuna.

Taideteoksen tuottaminen on arvovalinta. Tilattaessa taitelijalta teos päätöksentekijät tulkitsevat, mistä meitä halutaan muistuttaa. Näin kunkin sukupolven päättäjät synnyttävät paikallista identiteettiä.

Eri sukupolvet tulkitsevat taideteoksia poikkeavasti. Tällöin suunnitellut alkuperäiset merkitykset saattavat muuttua tai unohtua kokonaan.

Jos historiaa ei tunne, teokset jäävät mykiksi. Patsaiksi ikuistetut merkkihenkilöt jäävät liikkumattomiksi ukoiksi ja akoiksi, jotka ovat vain tulleet veistetyiksi ja sijoitetuiksi satunnaisiin paikkoihin.

Taideteoksen tekeminen on tekijälleen luova prosessi. Vaikka tilausteoksen tulisikin muistuttaa historiallista tapahtumaa tai elänyttä henkilöä, on taiteellisella luovuudella oltava oma sijansa toteutuksessa. Jos päätöksentekijät ryhtyisivät laatimaan "valmiita muotteja" taideteokselle, syntyisi tympeää jälkeä.

Taiteilija ammentaa ideansa teoksensa toteuttamiseen useista eri lähteistä, jolloin oma ammattitaito, mieltymykset ja luovuus ovat tekemisen polttoainetta.

Taideteokset ja muistomerkit ovat käynnistäneet kiistoja. Vallassaolijat ovat toki pystyttäneet omia aikaansaannoksia ylistäviä patsaita ja muistomerkkejä. Sen sijaan alistetussa asemassa olleita ja olevia ei ole suinkaan aina koettu muistamisen arvoiseksi.

Tuntemattoman sotilaan muistomerkit eri puolilla maailmaa ja työläisäitipatsas Helsingin Alppiharjussa muistuttavat nimettömistä maitaan puolustaneista ja lapsistaan huolehtineista.

Palataanpa Huruslahden rannalle yhdeksän sirkkelinterän ääreen. Taideteos syntyi asuntomessujen aikaan 1990-luvun alussa. Paikkakunnalle kutsutut taiteilijat jättivät jälkensä Varkauteen tekemällä teoksia eri puolille kaupunkia.

Sirkkelinterä-teoksen ideoivat arkkitehtuurin ja muotoilun opiskelijat tutustuttuaan Varkauden historiaan. Opiskelijoille valaistiin myös vuoden 1918 "Huruslahden arpajaisia", joissa joka kymmenes tuli ammutuksi. Syntyi ajatus yhdeksästä sirkkelinterästä.

Taideteos ilman kymmenettä terää on vahva rauhanviesti.