Timo Suhonen: Teollisuusliitto ei yllytä laittomuuksiin – Tiina Grönlund ymmärtää mainosten huumorin tahallaan väärin

Teollisuusliiton mainoskampanja Liiton mies on saanut paljon palautetta esimerkiksi yrittäjiltä ja liiton jäseniltä. Viimeksi Warkauden Lehden palstoilla (4.6.). Tiina Grönlund (ps.) epäili videoiden viestittävän, että Teollisuusliitto on toiminnassaan valmis jopa laittomuuksiin ja kohtuuttomuuksiin. Grönlund ymmärtää mainosten huumorin tahallaan väärin.

Mainosten tyylilaji, huumori, on vaikea. Huumori valittiin tässä välineeksi erityisesti kampanjan kohderyhmä mielessä pitäen. Mainosten pääviesti on kertoa, että liitto ja luottamusmies ovat jokaisen yksittäisen jäsenen tukena.

Neuvottelu on tärkein työkalumme. Liittymällä liittoon yksittäinen työntekijä saa tukea ja apua ja pääsee osalliseksi asioista, joista hän jää liiton ulkopuolella paitsi.

Teollisuusliitto ei yllytä laittomuuksiin eikä kohtuuttomuuksiin. Joudumme kyllä puolustamaan jäseniämme tällaiselta kohtelulta. Mutta laittomaan menettelyyn on sortunut tuolloin siis toinen osapuoli, työnantaja.

Palkat ovat jääneet kokonaan saamatta, tai niitä ei ole maksettu sopimuksen mukaan, ylityökorvauksia ei ole maksettu, työaikoja ei noudateta tai henkilö on laittomasti irtisanottu.

Teollisuusliiton työsuhdeneuvontaan tuli viime vuonna lähes 30 000 puhelua.

Liiton jäsenilleen antama ilmainen oikeusapu on tarpeen, sillä ajamme vuositasolla oikeudessa toistasataa juttua, jotka koskevat mm. edellä mainittuja ongelmia. Voitamme tapauksista suurimman osan.

Käymme näistä ongelmista päivittäin neuvotteluja työnantajien kanssa ja monesti asioista myös sovitaan ilman oikeusprosesseja. Siis neuvotellaan.

Valtaosa yrityksistä toimii kyllä oikein, ne tekevät sopimuksia, maksavat palkat ja pitävät työntekijöistään hyvää huolta. Myös näiden yritysten pitäisi olla huolissaan siitä, että kaikki eivät näin tee, sillä epäreilu toiminta vääristää kilpailua.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.