Huolestuttavaa

Italian Genovan järkyttävä siltaromahdus on nostanut esiin myös suomalaisten siltojen kunnon. Liikenneviraston luokituksessa huonokuntoisia siltoja on koko maassa 630. Se on todella paljon.

Paikallisesti Ylen julkistamassa listauksessa hätkäyttää, että huonokuntoisten joukossa on Komminselän ja Pirtinvirran sillat. Myös Mulan silta pääsi samaan seuraan. Kaikki kolme ovat Pohjois-Savon ely-keskuksen hallinnoimia siltoja, eivät siis Varkauden kaupungin hoidon ja rahoituksen alla. Jos maakuntauudistus toteutuu suunnitellusta, sillat siirtyvät maakuntien peukalon alle.

Varkauden kaupungin edunvalvonnan pitkälle listalle on syytä laittaa myös sillat. Vaikka Komminselän ja Pirtinvirran sillan "vauriot erityksissä ja rapautumat betonissa" eivät tarkoita tällä hetkellä ongelmia siltojen kantavuudessa, asiasta pitää olla huolissaan. Siltaremonttien tarpeesta ei ole juuri ääneen puhuttu, vaikka tarvetta selvästi on. Kunnon heikkeneminen tietää ennen pitkään painorajoituksia, ja sellaisia on hyvin vaikeaa laittaa varsinkaan Pirtinvirran sillalle, joka on osa valtaväylää ja valtatie 23:n liikennettä. Kunnostusmäärärahat on pakko löytyä ennen pitkään.

Komminselän silta taas on pitkään odottanut kaiteiden korotusta turvallisuussyistä. Se on tarkoitus tehdä sillan muun remontin yhteydessä, jolle ei tarkkaa aikataulua vielä ole. Vaikka Komminselän silta ei ole valtaväylillä, sen koko ei salli rapautumista vähitellen.

Huonokuntoisten siltojen määrä koko maassa kertoo karua kieltä tiemäärärahojen tiukkuudesta ja rahoituksen painottumista etelän valtaväylille. Teiden siirtyminen maakuntien hoitoon voi helpottaa neuvottelua kunnostusaikatauluista mutta rahoja se ei lisää.